Fra håb til handling

Morten Østergaard, den 21. november 2019

Først fik Mint og børn i samme situation lov at vende hjem til Danmark. Nu får børn og familier på Sjælsmark mulighed for at flytte ud. Symbolpolitikken taber. Børnene vinder. Og skridt for skridt skaber vi en ny retning i udlændingepolitikken.

Vi har sagt det igen og igen. Lad nu børn være børn.

For i Danmark skal børn hverken skilles fra deres forældre eller vokse op bag et hegn. Men indtil valget i juni var det præcis, hvad der skete.

Mint og op mod 80 børn som hende blevet sendt ud af Danmark. Hvilket har tvunget danske familier i landflygtighed i Malmø og Flensborg. Og på Sjælsmark har børn fået en uværdig start på livet. Tre ud af fem børn på Sjælsmark vil sandsynligvis få en psykiatrisk diagnose, hvis de blev udredt. Ingen andre steder i Danmark tillader vi børn at vokse op under forhold, som vi har gjort her.

Men nu gør vi op med alt det. Børn i landflygtighed. Uværdig indkvartering af familier. Og en pinlig politisk debat, der har handlet om, hvor lidt vi kan slippe afsted med at gøre for de her børn. Mint og børn i samme situation vender hjem. Børnene på Sjælsmark får mulighed for at flytte ud.

Læg dertil, at vi har fået aflyst den tåbelige ide om et udrejsecenter på øen Lindholm og kan se frem til, at Danmark igen skal tage kvoteflygtninge. Værdigheden og den sunde fornuft kan igen få fodfæste, når vi skridt for skridt erstatter symbolpolitik med rigtige løsninger på de virkelige problemer. Når vi skridt for skridt gør håb til handling.

Og vi er kun lige begyndt.

Fremad!