EN NY RETNING FOR DANMARK

Af Morten Østergaard, den 26. juni 2019

Vi gik til valg på at bringe Danmark fremad. Med rigtige løsninger på de virkelige problemer. Mod et grønnere, friere og stærkere Danmark. For vi vil af med symbolpolitikken, bekæmpe værdiskreddet og sætte en ny retning for Danmark. I går skrev vi første kapitel i et grønt, klogt og kærligt systemskifte.

Siden 5. juni har mange talt om, hvad vi vil huske valget for. Jeg tror, vi om ti år vil huske folketingsvalget 2019 for det håb, valget skabte. Håbet om en ny retning for Danmark. Håbet om, at symbolpolitik igen kan blive til rigtige løsninger på virkelige problemer. Håbet om, at vi kan finde tilbage til politik, der faktisk flytter verden fremad. Og som folk derfor igen kan have tillid til og lyst til at engagere sig i.

Det er det håb, vi i de forgangne tre uger har forhandlet om at omsætte til virkelighed. Vores krav har været kendt i mere end et år: En politisk aftale, der forpligter Socialdemokratiet på at sætte en ny retning for Danmark: Fuld fart på klimakampen. Færre fattige børn. Råd til at investere i børn, unge og uddannelse. Bedre integration. Og et klart ”ja” til europæisk samarbejde. Kort sagt en ny retning fri for symbolpolitik.

I går skrev vi første kapitel i det, vi kæmper for skal blive til et grønt, klogt og kærligt systemskifte:

For det første gør vi klimaforandringerne til en ny regerings første og allerhøjeste prioritet. Efter 4 år i det sorte slæbespor tager vi de største problemer først. Og sætter fuld damp på klimakampen. Vi bliver igen et grønt foregangsland. Jeg kan ikke forestille mig noget vigtigere end klodens overlevelse og vores børns fremtid. Det er for mig selve meningen med politik: At tage ansvar for dem, som følger efter. Det har vi nu igen skabt grundlag for, at Danmark kan gøre.

For det andet slipper vi af med symbolpolitikken. Konkurrencen om at være stram, strammere og strammest i udlændingepolitikken hører fortiden til. Målet er nu igen integration og at finde rigtige løsninger på virkelighedens integrationsproblemer. Vi har fået geninstalleret den sunde fornuft – og bl.a. fået taget Lindholm og Sjælsmark af bordet, ligesom vi har fået gjort op med centrale dele af intentionen i DF’s paradigmeskift, så det igen betaler sig for flygtninge af gøre en indsats og integrere sig. Vi har sørget for, at politik igen kan løse problemer uden, at den yderste højrefløj samtidig skal betales i nye lagkagefejringer.

For det tredje, har vi forpligtet Socialdemokratiet. På forandring, så politik igen løfter mennesker ud af fattigdom. Starter grønne revolutioner. Og giver kommende generationer flere muligheder i livet, end vi har haft. Og på ansvarlighed, så vi finder de penge og mennesker, der skal til for at gøre store visioner til konkret forandring.

Vi har taget et første stort skridt i en ny retning for Danmark.

Kursen er sat. Retningen er klar. Vi skal fremad!