EN TRYG LØSNING FOR VIRKELIGHEDENS NEDSLIDTE

Af Morten Østergaard, 2. maj 2019

Er du nedslidt, skal du kunne trække dig tilbage. Sådan har vi længe ønsket, det skulle være. Og sådan bliver det nu. For os handler det om rigtige løsninger på virkelige problemer, selvom valgkampen er lige om hjørnet.

Har du ondt i krop eller sjæl, fordi dit arbejdsliv blev hårdere end forventet? Så har du og mange som dig levet i uvished alt for længe. For hvad gør man, hvis man ikke længere kan arbejde, men der er langt til pension?

Det spørgsmål har stået ubesvaret hen. Vi har længe peget på problemet – at de nuværende ordninger simpelthen ikke er gode nok. Og på løsningen – en ny seniorpension, der skaber sikkerhed for, at hvis du er nedslidt, så kan du trække dig tilbage i god tid før pensionsalderen. Uanset hvilket job du har haft.

TRYGHED FOR NEDSLIDTE

Desværre skulle vi helt hen til et valg før først Socialdemokratiet og siden Venstre og Dansk Folkeparti så samme problem. Men bedre sent end aldrig.

Efter fire år med burkaforbud, dobbeltstraf og symbol-øer til 759 mio.kr. er det med vores mellemkomst endelig lykkes at skabe en rigtig løsning på et virkeligt problem. Og vi er stolte af den løsning, der nu skaber tryghed for nedslidte og ro om fremtidens pensionister, så de ikke bliver kastebold i valgkampen.

Med en nye seniorpension skaber vi tryghed. Uanset om du er gymnasielærer, murer, HK’er, pædagog eller brolægger får du nu ret til at trække dig tilbage 6 år før pensionsalderen, hvis krop eller sind ikke kan mere. Uden at skulle igennem urimeligt bureaukrati eller arbejdsprøvning i andre fag.

VISHED FOR PENSIONISTER

I 2040 rammer pensionsalderen 70 år. Det lyder måske af meget. Men vi lever længere – og sundere – og derfor hænger vores samfund bedst sammen, hvis vi også arbejder lidt længere. Jeg mener dog, det er helt rimeligt, at vi ser på, hvad der skal ske med pensionsalderen efter 2040.

Forhandlingerne om en ny seniorpension har gjort os klogere på, at det i praksis er meget svært at lave en retfærdig løsning, hvor pensionsalderen er lavere for nogen end for andre. Som bl.a. Socialdemokratiet har forslået. Nu får vi mulighederne grundigt undersøgt, ligesom vi får belyst, hvordan vi gør det nemmere for folk at skifte spor undervejs i deres arbejdsliv.

For os er det helt afgørende, at vi på den baggrund finder en løsning, så alle få mulighed for at få en god alderdom med tid til børnebørn og seniorliv. Og, at vi som samfund samtidig har penge nok til alt det, vi drømmer om: Et bedre start på livet til vores børn med flere pædagoger i vuggestuer og børnehaver. Uddannelser i udvikling fremfor afvikling over hele landet til vores unge. Og en grøn omstilling i verdens-klasse igen.

FREMAD

Nogle undrer sig over, at vi har indgået en aftale med regeringen og Dansk Folkeparti. Med det er ærkeradikalt at samarbejde med dem, der vil, om rigtige løsninger på virkelige problemer, der bringer Danmark fremad. Sådan har vi gjort de sidste 114 år. Og når vi sætter kursen behøver rigtige løsninger ikke betales med ny håbløs symbolpolitik.