FREMAD

Af Morten Østergaard den 21. december 2019

Efter et fantastisk folketingsvalg juni går jeg på juleferie med en stærk følelse af håb i maven. Det første halve år efter valget er veloverstået. Og vi er godt i gang med at gøre håb til handling.

Børnefamilierne på Sjælsmark flytter ud. Udvisningscenteret på Lindholm er droppet. Uddannelsesloftet revet ned. Besparelserne på uddannelse stoppet. Folkeskolen tilført penge til flere lærere. Vores børn får flere pædagoger. Prisen på cigaretter bliver sat op. Gebyrer og renter på kviklån tvunget ned, så folk ikke fanges i udsigtsløse gældsspiraler. Og så har vi sat verdens mest ambitiøse klimamål. En ny retning, der kan mærkes.

Jeg kunne blive ved og ved, om de fantastiske resultater vi radikale har været med til at skabe det seneste halve år. Danmark har i sandhed fået et nyt flertal, der tager skridt til at bevæge vores land i en ny retning. I går var et af mine personlige højdepunkter i den rejse, vi har været på det seneste halve år. Her havde den radikale folketingsgruppe besøg af Mint, der som følge af vores kamp, nu får lov at vende hjem til Danmark.

Det gav ingen mening dengang Støjberg og den forrige regering skilte Mint og 82 andre børn i samme situation fra deres familier. For danske statsborgere skal da kunne bo i Danmark med deres ægtefæller og børn. Derfor var det til stor glæde i går at se et samlet Folketinget stemme for, at Mint og børn i hendes situation kan vende hjem. Vi samler familier. Smider symbolpolitikken på porten. Genindfører den sunde fornuft.

At se Mint med sin mor og sin far Frank, der har kæmpet en utrættelig kamp for at få lovgivningen lavet om, var en kæmpe opmuntring. De var rørte. Glade. Og forventningsfulde. Det samme er jeg.

Over det halve år vi netop har været igennem. Og over de mange kampe, der stadig venter os. For der er fortsat mange områder, hvor vi har brug for meget mere sund fornuft og meget mindre symbolpolitik: De udsatte boligområder og danskere med udenlandske ægtefæller for blot at nævne nogle få.

Vi har taget flotte skridt i 2019. Men vi er kun lige begyndt.

Rigtig glædelig jul til dig og dine.