GRØN BETYDER NU

Februar 2020 blev den vådeste februar målt i 150 år. Klimaet minder os nærmest dagligt om de massive forandringer, vi står overfor. Forandringer, der truer med at tage kontrollen fra os. Hvis vi vil være herre over vores egen skæbne og give vores børn mulighed for at forme deres egen fremtid må vi handle. Nu!

Morten Østergaards nyhedsbrev, 26. februar 2020

Hvad er meningen?

Klimaforandringerne buldrer løs. Vi står bogstaveligt talt i vand til knæene. Og problemer til halsen. Timeglasset er ved at rinde ud. Unge som gamle savner handling: ”Hvorfor kommer I ikke i gang inde på Christiansborg?” nærmest råber folk efter mig, når jeg i disse dage spiser klimamiddage med danskerne rundt om i landet. Jeg forstår og deler deres frustration. For klimaforandringerne er det problem, det haster allermest med at løse.

Men statsministeren taler og tøver. Da jeg i går forhørte mig om, hvornår vi skal handle, var statsministerens svar, at hun da håber, at vi inden sommer ”har truffet overvejelser” om klimaet. Goddag mand økseskaft!

Hvor er det bare ærgerligt. For en stor del af den begejstring og det ønske om forandring, jeg oplevede, da vi vandt valget i sommers, handlede netop om, at danskerne nu endelig ville se handling på klimaområdet. Det er da paradoksalt, at vi her har at gøre med et område, hvor folket kræver forandring af Christiansborg. Det plejer at være omvendt. Jeg mener, der hviler et moralsk ansvar på dette Folketing: Vi skal vise, at vi har hørt befolkningens ønske om at sætte klimaforandringerne øverst på dagsordenen. Det kan kun gå for langsomt.

Min tålmodighed er ligesom danskernes tyndslidt. Vi skal i gang. Derfor siger jeg nu, at vores fortsatte opbakning til regeringen hviler på, at vi inden Grundlovsdag har truffet beslutninger, der bringer den grønne omstilling videre. Vi skal se en plan, i gang med forhandlingerne og træffe beslutninger, der fører til nye markante CO2-reduktioner. Nu! Selvfølgelig kan det lade sig gøre. Hvis viljen er der. Tør vi, kan vi.

Er Socialdemokratiet i tvivl om, hvor de skal starte, kan de jo se på vores forslag om at gøre sort forbrug dyrere og grønt billigere. Et forslag, der møder meget bred opbakning – og som økonomer kalder en enkel, effektiv og billig måde at få kickstartet den grønne omstilling. Men vi kan også starte andre steder.

Jeg vil bare gerne i gang.

For grøn betyder nu!