GRØN GENSTART

Corona-pandemien har stadig tag i Danmark, selv om vi så småt aner lys på den anden side. Drøftelserne om en økonomisk genrejsning af Danmark venter. Men vi radikale er ikke tilfredse med tilbagevenden til business-as-usual. Vi arbejder for en grøn genstart af Danmark. Hvis vi skal skabe mening i alt det kaos, de sidste uger har bragt, skal vejen ud af sundhedskrisen være kampen mod klimakrisen.

Af Morten Østergaard, den 21. april 2020

I corona-krisen har Christiansborg vist, hvad politik kan, når det er bedst: Masser af mod og beslutsomhed. En fælles vilje til at få tingene til at ske. Rigtige løsninger på meget virkelig problemer. Jeg tror, der er mange danskere, der for en stund har fået meget af det fra Christiansborg, de savner til dagligt.

Handlekraft i et sjældent set omfang. Også fra regeringen. Det har ellers knebet. Særligt i forhold til klimaet. Inden corona fik regeringen sagt en masse flotte grønne ord. Men det haltede med at gøre ord til virkelighed.

Under corona-krisen har vi i fællesskab vist, at vi faktisk godt kan skabe store forandringer, når det påkrævet. Og det er det stadig. Vi vælger stadig selv vores fremtid. Vi er ikke handlingslammede uden muligheder. Vi vælger selv vejen frem.

For corona er måske nok menneskehedens mest akutte krise. Men klimaforandringerne er fortsat menneskehedens største krise. Vi havde en historisk varm og regnfuld vinter. Gudenåen væltede over sine bredder og ind over dørtærsklen hos danskere. Landmænd så marker rådne og fortjeneste forsvinde. Når klimaforandringerne får lov at rase, er vi ikke længere selv herre over vores egen skæbne. Det kalder på politisk handling.

Og mens vi håber og tror på, at vi er ved at få kontrol med smittespredningen i vores samfund. Så er vi kun lige begyndt at se de økonomiske konsekvenser. Titusinder har mistet deres job. Flere hundredetusinde er sendt hjem med lønkompensation. Risikoen er at sundhedskrise bliver til dyb økonomisk krise.

Det er derfor sund fornuft at slå to fluer med ét smæk. Genrejsningen af vores økonomi i forlængelse af corona-krisen skal selvfølgelig være grøn. Alt andet vil være meningsløst.

Vi radikale er klar. Klar til hurtigst muligt at lave en grøn genstart af Danmark. Og heldigvis er opbakningen til det synspunkt bred. Vi har set erhvervslivet anbefale, at vi tager tigerspring mod vores klimamål, når vi skal genoprette økonomien. Vi har set økonomiske vismænd og regeringens eget klimaråd appellere til, at man ikke bruger corona-krisen som undskyldning for ikke at gøre noget ved klimakrisen. Og vi har set støtte- og oppositionspartier rykke for grøn handling.

Men spørgsmålet, som længe har blafret i vinden, er: Hvad med Socialdemokraterne? Tør man bruge den nyfundne handlekraft på klimakrisen – eller er det tilbage til business-as-usual, når corona-krisen er afværget? Jeg håber det første, men frygter det sidste.

I dag gav statsministeren mig det løfte, at vi inden sommerferien tager forpligtende politiske beslutninger, der reducerer Danmarks CO2-udledning. Min optimisme er derfor stor. Men min tålmodighed ikke uendelig.

Det haster med en grøn vej ud af sundhedskrisen. Så lad os bruge vores sunde fornuft og genstarte Danmark grønt. Det giver mening!