De fem vigtigste ting, der ifølge Ida Auken bør komme med i en klimahandlingsplan

Radikale Venstre er sammen med resten af befolkningen ved at blive godt utålmodige. For mens klimaforandringerne brager afsted med nedbørsrekorder om vinteren og varmerekorder om sommeren, tøver Regeringen med at tage hul på klimaforhandlingerne. Måske mangler den inspiration. I så fald har den radikale klimaordfører Ida Auken bunkevis af idéer, der kan sætte skub i den grønne omstilling. Her får du de fem vigtigste.

Af Charlotte Kock Erhardtsen

Klimaet minder os nærmest dagligt om de massive forandringer, vi står overfor. Hvis vi vil være herre over vores egen skæbne og give vores børn mulighed for at forme deres egen fremtid, må vi handle nu. Men hvad kan vi gøre for at genvinde klimakontrollen? Her peger Ida Auken især på fem ting, der bør komme med i den kommende klimahandlingsplan:

1. Grøn skattereform. Aller vigtigst vil det være, hvis vi kan blive enige om, at lave en grøn skattereform, fordi høje afgifter skaber forandring på alle områder. Det skal være dyrere at forurene og billigere at leve grønt. Derfor skal vi have en afgift på CO2, som stiger frem mod 2030. En sådan afgift leverer både en reduktion i CO2 og så nogle af de penge, vi kommer til at mangle i statskassen, når vi eksempelvis i en periode fjerner afgiften på elbiler.

2. Det offentlige forbrug skal være grønt. Det offentlige køber ind for 380 milliarder kroner om året. Det betyder, at vi som samfund kan flytte markedet i en massiv grøn retning, hvis vi kun køber klimavenligt. Eksempelvis kunne kommunerne starte med at købe elbiler til hjemmeplejen. El-køretøjer koster lidt mere i indkøb, men til gengæld er det billigere at fylde bilen op med strøm end dyr benzin – og vi kan gøre en stor forskel ved at lægge så mange penge i grønne virksomheder og producenter. Men også ved at sætte krav til energirenovering og mere bæredygtigt byggeri i det offentlige, kan vi gøre en mærkbar forskel.

3. Nye muligheder for landbruget. Vi skal have lavet en stor udtagningsplan for landbruget, der sikrer, at en række arealer tages ud af intensiv drift og bruges til andre ting som natur, jagt, turisme og høslet (en gammel landbrugsform). Vi skal også have øjnene op for de nye markeder, der åbner sig op for landbruget - som en større efterspørgsel på plantebaserede fødevarer. 60 procent af Danmark er opdyrket, hvilket har store konsekvenser for vores vilde dyreliv og for naturens egen regenerering. Faktisk bliver hele 80 procent af de opdyrkede arealer brugt til dyrefoder. Vi skal hjælpe landbruget i en grøn retning, så landmændene bliver fremtidens klimahelte.

4. Grøn energi. Danmark skal producere grøn energi, ikke bare til os selv men til hele Europa. Vi skal udbygge vindmølleparker og vindøer i Nordsøen og Østersøen. Og vi skal satse massivt på at få grøn energi ud i vores elbiler og ind i vores boliger, så vi ikke behøver at brænde så meget biomasse af, som vi gør i dag. Vi skal også eksportere grøn strøm til resten af Europa. Vi har teknologien, vi har viden og vi har redskaberne. Nu handler det om at investere og udbygge i stor stil.

5. Fra sort til grøn transport. I fremtiden kommer man til at se langt flere elbiler på de danske veje. Vi bliver nødt til at stoppe med at sælge benzin- og dieselbiler relativt snart, hvis vi skal nå klimamålene. Heldigvis er elbiler også hurtigt på vej ned i pris. Transporten er en af Danmarks mest forurenende sektorer, og indtil nu er transportens udslip kun steget. Derfor skal der investeres massivt i at udbygge el-nettet, så der er ladestandere overalt. Vi skal også have en ny afgiftsreform for vores biler, så det bliver langt mere attraktivt at køre grønt.

Samarbejde. Men faktisk er der også et punkt, der går på tværs af dem alle, og det handler om samarbejde. For Ida Auken mener, at vi som land kan vise vejen, fordi vi kan finde ud af at arbejde sammen på tværs af universiteter, virksomheder, borgere og politikere. Derfor bør vi også udvikle den danske selvforståelse - ikke til en klaustrofobisk nationalisme, der lukker sig om sig selv og er bange for verden, men en hvor vi udviser stolthed over, at vi kan lede verden som et lille land med en forståelse af, at vi sammen trækker i en grønnere retning.

Hvordan ser et grønt Danmark ud i 2030?
”Det er et samfund, hvor vi kører i elbiler - og gerne flere i samme bil, vi spiser mere plantebaseret og vi rejser måske noget mindre med fly og mere med andre transportformer. Luften og vandet er renere og der vil være mindre støj,” siger hun.

For Ida Auken giver den grønne omstilling mere end bare klimasikring, den bidrager til at minde os om alt det, der er vigtigt:

”Vi får et samfund med højere livskvalitet med mindre fokus på forbrug og mere på stærke relationer og fællesskaber - det er jo ikke fladskærmen, vi først tænker på at redde ud af en brændende bygning. Vi kan sagtens have gode liv uden at udlede 20 ton CO2 pr. borger.”