Lad os få en grøn genopretning af Europa

Coronavirus risikerer at ramme Europas ambitioner om at bekæmpe klimaforandringerne, og det må ikke ske. Lad os i stedet benytte krisen til at lave en grøn genopretning og tage et spring fremad i klimakampen.

Af Morten Helveg, medlem af Europa-Parlamentet

Det kan være svært at bekymre sig om andet end coronasmitten i disse uger. De fleste af os er nok angste for både egen sundhed og folkesundheden generelt, og dernæst er der frygten for arbejdsløshed og økonomisk uføre, når vi kommer ud på den anden side af krisen. Derfor er det naturligt, at de europæiske lande punger ud med massive hjælpepakker for at afbøde effekterne af krisen. Desværre hører jeg allerede stemmer rundt omkring i Europa, anført af Tjekkiets premierminister Andrej Babiš, der vil aflyse EU’s længe ventede klimalov, Green Deal, for at frigøre midler til coronakrisen.

I en situation, hvor der dagligt dør over 500 mennesker i lande som Italien og Spanien, er det fuldt forståeligt, at mål om klimaneutralitet i 2050 kan virke fjerne og abstrakte. Problemet er, at det er de ikke. Vi bliver nødt til at bevare blikket på den mere langsigtede krise, der er klimaforandringerne - især nu.

Jeg hører argumenter om, at vi ikke har brug for klimaambitioner nu, hvor fly holder på jorden og luftforureningen falder i alverdens storbyer. Det er galimatias og politisk spin. På længere sigt er coronakrisen langt fra en gave til klimaet, for økonomisk recession fører gerne til færre ambitioner og flere nemme løsninger.

Finanskrisen førte til en stigning i CO2-udledning fra fossile brændstoffer og cementproduktion på 5.9 procent i 2010. Det må ikke ske igen med denne krise.

I modsætning til dengang, har vi nu løsningerne til rådighed til at reagere grønt: det gælder teknologierne, planerne og strategien. EU’s ledere bør lytte lige så meget til eksperterne, når det gælder klimakampen, som de heldigvis gør, når det gælder Coronavirus.

Lad os opbygge de europæiske økonomier ved at investere i grønne projekter, der matcher ambitionerne i Green Deal om et klimaneutralt Europa i 2050. På den måde kan vi lade coronakrisen fungere som et boost af klimaindsatsen.