Morten Østergaard om ny grøn plan: Vi har ikke tid til tomme ord

28. marts 2019

Afgifter på flytrafik, en million elbiler på vejene, mange flere huse i træ, færre dyrkede marker og mere skov og vild natur. Det er alt sammen initiativer i Radikale Venstres nye grøn plan, som kan sikre en reduktion i udledningen af CO2 på 60 procent i 2030.

Af Karoline Graulund Nøhr

Der er flere opsigtsvækkende forslag i Radikale Venstres nye grønne plan, som blev præsenteret tidligere på måneden. Og det er der en god grund til. Vil man løse klimaudfordringen, må man nemlig have modet til at sætte ambitiøst ind, mener Radikale Venstres politiske leder Morten Østergaard.

”Jeg er bange for, at vores børn kommer til at betale en alt for høj pris for, at vi ikke gør nok for at bekæmpe klimaforandringerne i dag. Danmarks grønne førerposition er sandet til i sort handlingslammelse, for selv når Løkke rejser rundt i verden og holder grønne skåltaler, spænder DF ben for forandringen”, siger han.

”Det er ikke nok med ord. Vi er nødt til at turde handle, og det skal være nu”, fortsætter han.

Samlet set vil Radikale Venstre sætte et mål om, at Danmark reducerer sin CO2-udledning med 60 procent i 2030.

Den nye radikale klimaplan indeholder derfor helt konkret 24 løsninger, som skal skubbe Danmark tilbage i front som en grøn førernation, der minimerer sin klimabelastning og inspirerer resten af verden til at gøre det samme.

GRØN FLYVETUR

Flytrafik er blandt synderne, når det kommer til klimaforandringerne. En flyvetur er nemlig dyrt på CO2-budgettet.

Derfor er netop fly også en omdebatteret transportform, som Radikale Venstre nu er klar til at lægge afgifter på, lige som man har gjort i en række andre lande.

Konkret lyder forslaget, at alle fly, der letter fra Danmark, skal pålægges en særlig CO2-afgift på 250 kroner per ton CO2, flyet udleder. Derfor vil der også være en økonomisk fordel for de flyselskaber, der med hjælp fra teknologi er i stand til at bruge mindre brændstof.

”Vi lever heldigvis i en åben verden, hvor folk har lyst til at rejse. Og det hverken tror eller håber jeg på, der bliver mindre af i fremtiden. Målet for os er at belønne de selskaber, der investerer grønt – og ikke beskatte så danskerne holder op med at rejse”, siger Morten Østergaard.

Pengene, som en flyafgift kan indbringe, vil Radikale Venstre blandt andet bruge på at dyrke langt mere skov, fordi træer er et af de mest effektive midler mod global opvarmning, fordi de optager CO2. Estimatet lyder, at man hvert år vil kunne bruge 300 mio. kr. på at rejse ny skov. Og skoven vil kunne modsvare halvdelen af det danske CO2-udslip ved flyrejser.

MERE TRÆBYGGERI

Blandt forslagene i planen ”Klimaet kalder” er også et mål om, at halvdelen af alt nybyggeri i 2030 skal være af træ. Det skal gælde for 25 procent af alt etagebyggeri.

Bygninger er nemlig en anden af vores helt store klimasyndere, og produktionen af beton er langt mere klimabelastende end træ.

”Og så fungerer træ oven i købet som et CO2-lager. Så når vi bygger i træ, vil vores huse være med til at binde CO2 – og give grund til at plante mere skov”, forklarer Morten Østergaard.

Det har de allerede fået øjnene op for i vores nabolande mod nord, hvor træbyggeri er mere udbredt end herhjemme. Produktionen af materialer til nye bygninger herhjemme udgør mellem hele 10 og 15 procent af den samlede CO2-udledning.

KRAV: SÆT FORPLIGTENDE KLIMAMÅL

Klimaet er en helt afgørende sag, hvis Radikale Venstre skal støtte en S-ledet regering, gør Morten Østergaard det klart.

”Det er et krav for os, at en ny regering skal sætte et forpligtende klimamål, og hvis ikke Mette Frederiksen vil det, så vil Radikale Venstre være imod, at hun danner regering”, siger han.

Selv foreslår Radikale Venstre, at Danmark forpligter sig til en CO2-reduktion på 60 procent i 2030 sammenlignet med 1990. Det er langt mere ambitiøst end det overordnede mål i EU om 40 procent.

Morten Østergaard vil ikke sætte tal på, hvor ambitiøst et mål, Socialdemokratiet skal være villige til at forpligte sig til, for at opnå hans støtte, men han slår fast, at det nuværende mål på 40 procent ikke er tilstrækkeligt.

”Nu har Løkke brugt fire år på at holde grønne skåltaler, men lige meget har det hjulpet klimaet. Derfor siger vi, at hvis vi skal bringe en ny regering til magten, skal der mere end fine ord til. Vi har ikke også tid til at vente på, at det grønne mod indfinder sig hos Socialdemokratiet”, siger han.

Morten Østergaard

FEM VIGTIGE NEDSLAG

Radikale Venstres grønne plan ”Klimaet Kalder. Fremad” indeholder 24 forslag. Heriblandt:

• Tre ekstra havvindmølleparker i skal forvandle Nordsøen fra olieland til Danmarks nye vindeventyr.
  • 1 mio. elbiler på vejene inden 2030 og al offentlig transport på el skal gøre transporten grøn.
  • For at reducere landbrugets klimabelastning, skal hver tredje mark i Danmark inden 2050 skal tages ud af intensiv drift og bruges til f.eks. græsning eller ny skov.
  • CO2-aftrykket fra nyt byggeri herhjemme skal halveres i 2030. Bl.a. ved at bygge mere i træ.
  • Alle fly der letter fra Danmark skal pålægges en CO2-afgift, som bl.a. skal bruges på at plante ny skov.

Læs hele Klimaet Kalder