Mortens aften i magentaland

29. maj 2019

Europa eller kaos. Det var det simple budskab, Radikale Venstre gik til EP-valg med. Søndag kulminerede EP-valgkampen med 10,1 procent af stemmerne, to mandater og dermed det bedste radikale Europaparlamentsvalg nogensinde.

Af Anne Stampe Arndt

”To mandater, to mandater, to mandater” er en passende overskrift på den radikale klubfest, der søndag aften udspillede sig i Kødbyen i København. En time med grillede pølser, popcorn og kolde dåseøl, en exit-poll kl. 20.00, der afslørede et håb om to radikale mandater, og så var dansegulvet allerede fyldt og stemningen ekstatisk.

Stemningen hang stadig under loftet, da to gange Morten dukkede op til festen ved 21-tiden. Aftenens slogan, ”to mandater”, havde sat sig fast hos de 150 hujende gæster – på trods af, at det endelige resultat endnu var usikkert.

Spændingen bredte sig i minutterne op til det endelige resultat, der efter nogle pinefulde minutter lidt over klokken 23 afslørede det historiske udfald: 10,1 procent. af stemmener og to mandater takket være valgforbund med Alternativet, som kunne lægge sine 3,4 procent af stemmerne oven i vores.

EN GANG TIL

Det radikale håb ved valget var at genvinde Morten Helveg Petersens mandat. At fordoble mandattallet havde ingen turdet håbe på. Det var da også en tydeligt overrasket og glad Morten Helveg Petersen, der takkede alle ved festen og fra talerstolen takkede alle medarbejdere, frivillige, Radikal Ungdom og andre involverede for indsatsen under valgkampen.

Senere tog Morten Østergaard ordet og opfordrede til, at vi gør det samme igen om få dage til Folketingsvalget. ”En gang til, en gang til” svarede festen i kor.

Radikal historie blev skrevet med det bedste resultat nogensinde ved et Europaparlamentsvalg og ved noget valg overhovedet siden 1973. Jubelråb og sejrsdans under blå og magentafarvede flag ville ingen ende tage, og da det viste sig, at Dansk Folkeparti havde fået heftige hug og måtte tage til takke med et enkelt mandat, blev slagsangen til ”større end DF, end DF, større end DF”. Jublende radikale kæmpede om at råbe og hoppe højest til langt ud på aftenen og natten.

ET DRØMMERESULTAT

To dage efter valgsejren er det to glade radikale, der er på vej til Europa-Parlamentet..

Morten Helveg Petersen har ondt i valgresultatet nakken af at sove med armene oppe over hovedet siden i søndags og beskriver det stadig som uvirkeligt:

”Det er et drømmeresultat. Vi får et kæmpe rygstød i forhold til at arbejde for den grønne omstilling. Partiet går styrket ind i energi- og klimasagerne og kan bygge oven på de resultater, vi allerede har opnået. Og fordi vi er to, får vi mulighed for at kombinere det med flere områder”, siger han.

For Morten Helveg Petersen er valgresultatet en stor sejr for fællesskabet:

”Der er partier, der vil ødelægge samarbejdet og fællesskabet i Europa, og det kræver et stærkt modsvar. Det får det nu. Og det er så fedt”, siger han.

Karen Melchior er stadig overvældet over valgresultatet men drømmer også allerede om, hvor stor en forskel to mandater i parlamentet kan gøre:

”Nu får vi dobbelt så meget radikal indflydelse. Vi bliver dobbelt så synlige og kan løfte langt mere. Vi får mulighed for at komme mere ud til lokalforeningerne og for at prale med dobbelt så mange radikale resultater”, siger hun.

Det vigtigste for Karen Melchior er ligeledes den grønne dagsorden, hvor hun vil fortsætte Morten Helveg Petersens gode arbejde – men hun har også sine egne visioner for, hvordan hun vil præge europæisk politik:

”Jeg håber på at sidde i udvalg med fokus på det digitale og på miljø. Vi skal sætte strengere krav til produkter, have større fokus på forbrugerrettigheder og digitale rettigheder. Europa skal være friere; både fysiske og bureaukratiske grænsebomme skal væk. Europa skal være et sted, hvor man kan bo med den, man elsker, og være den, man er. Hvor det er nemt at leve på en måde, hvor man ikke driver rovdrift på klodens ressourcer og vores miljø. Og så skal vi radikale arbejde for, at vi står sammen med progressive liberale i hele Europa”, siger hun.

Karen Melchior fratræder sin plads i borgerrepræsentationen i København d. 10. juni, hvor Jes Tiedemann overtager pladsen.

EUROPA SEJREDE

Ikke bare sender Radikale Venstre to mandater til Europa-Parlamentet; de pro-europæiske partier får flere repræsentanter, end nogen havde regnet med, og EU-modstanden står – i hvert fald i Danmark – svagere end nogensinde. Stemmedeltagelsen steg til det højeste nogensinde for Europaparlamentsvalg.

På alle måder sejrede Europa søndag aften. I opgøret mellem klimaansvar og klimahysteri vandt ansvaret. I opgøret mellem fællesskab og enegang vandt fællesskabet. Og i opgøret mellem Europa eller kaos vandt Europa. Med hele to klimatossede radikale på vej kan ALDE og det nye Europa kun blive grønnere, friere og stærkere i de næste fem år