”Danmarks samfundssind bør ikke ende ved Kruså”

Så enkelt er budskabet, jeg i dag har sendt til vores statsminister. Baggrunden er naturligvis corona-krisen. Det, som mange for blot få uger siden troede var en simpel influenza, har siden lagt en hel verden ned. Corona-epidemien er forfærdelig. Mange dør. Endnu flere mister deres arbejde. Og lande tæt på os er nær kollaps.

Jeg forstår godt dem, der tænker, at det nu handler om at få Danmark på fode igen. At hvert land må klare sig selv, som de nu bedst kan. At vi må være os selv nærmest. Det er bare sjældent sådan, vi er kommet bedst gennem verdensomspændende kriser tidligere i historien.

Derfor er jeg af den klare overbevisning, at det vil klæde Danmark at udvise international solidaritet med lande, som er endnu hårdere ramt, end vi er. Vi har alle set de skrækkelige billeder fra Italien. Hvor et stadigt mere desperat sundhedspersonale kæmper en ulige kamp mod en virus, der meget hurtigt har sat sig meget hårdt på et helt samfund. Og hvor militæret må trille kister ud af Bergamo ved aftenstid, fordi byens lighuse simpelthen ikke længere kan følge med. En tragedie af ufattelige dimensioner.

Det er en dybt skræmmende virkelighed, vi ser i et land tæt på os. En virkelighed, jeg mener, vi har et ansvar for at være med til at ændre. Hvorfor? Af den helt simple grund, at hvis det var os, der var i deres sted, så ville jeg ønske, at nogen udviste os den samme betænksomhed og solidaritet. Ville du ikke?

Tyskland og Østrig er allerede gået foran og har hjulpet Italien. Jeg mener, Danmark skal følge i deres fodspor. Vi skal yde den hjælp, Italien har brug for og efterspørger. Det giver så utrolig god mening.

Jeg er dybt imponeret over det samfundssind danskerne har udvist i denne krise. Vi hjælper hinanden. Støtter op om dem, der står i frontlinjen. Og giver vores mest udsatte en ekstra hånd. Det er som om krisen vækker et urinstinkt i os: Vi må samarbejde for at overleve. Nu er tiden kommet til at udstrække det danske samfundssind udover vores egne grænser. Vi kan godt, Danmark.

Fredag drøfter jeg corona-krisen med Margrethe Vestager og en række liberale ledere fra Europa. Du kan efterfølgende stille spørgsmål og få svar live via Facebook på facebook.com/oestergaard.