TI RADIKALE SEJRE: EN NY RETNING FOR DANMARK

28. juni 2019

Radikale Venstre gik til valg på at bringe Danmark fremad. Med rigtige løsninger på de virkelige problemer og mod et grønnere, friere og stærkere Danmark. Efter 20 dages intensive forhandlingsdage fandt Radikale Venstre, SF, Enhedslisten og Socialdemokratiet tirsdag aften sammen om en aftale, som er første kapitel i et grønt, klogt og kærligt systemskifte.

Politisk leder Morten Østergaard har gang på gang understreget, at radikal opbakning til en ny S-regering var betinget af en politisk aftale om en ny retning for Danmark. En aftale der forpligter Danmark til at sætte fuld fart på klimakampen, som nedbringer antallet af fattige børn, som skaber råd til at investere i børn, unge og uddannelse, fremmer integrationen, siger klart ja til europæisk samarbejde og gør os fri for Dansk Folkepartis symbolpolitik.

Den aftale har vi nu fået, var beskeden fra de to radikale forhandlere, Morten Østergaard og Sofie Carsten Nielsen, efter partierne sent tirsdag aften blev enige om en 18 sider lang aftale.
”Vi har skabt grundlag for, at politik igen kan løfte mennesker ud af fattigdom. Starte grønne revolu-tioner. Og give kommende generationer flere muligheder i livet, end vi har haft. Det er vi naturligt nok meget glade for”, siger Morten Østergaard.

”Danmark er så meget bedre og kan så meget mere, end det vi har set i de sidste fire år. Det skal vi vise nu, og det her er kun starten. Vi kæmper for, at det nye årti bliver husket som tillidens årti, hvor vi genskaber folks tro på, at politik faktisk kan løse deres problemer”, fortsætter han.

Papiret er ikke sidste punktum efter folketingsvalget. Det er derimod første kapitel i det, Radikale Venstre kæmper for skal blive til et grønt, klogt og kærligt systemskifte.

Her er ti radikale sejre i den politiske aftale mellem de fire partier, der til sammen mønstrer 91 mandater i Folketinget.

På med klimaførertrøjen

Efter fire år i det sorte slæbespor kommer der fuld fart på klimakampen. Danmark bliver et grønt foregangsland med et mål om 70 procents reduktion i 2030. Vi skal have en bindende klimalov, som skal sikre, at Danmark lever op til Paris-aftalen.

Fra symbolpolitik til sund fornuft

Ud med symbolpolitikken og ind med de rigtige løsninger på virkelighedens problemer. Integration er sund fornuft. Derfor er der gjort op med intentionerne i DF’s paradigmeskift, så flygtninge, der er i arbejde og har været det de seneste to år, kan få lov at blive.

Børnene kommer ud af Sjælsmark

Børn tager skade af at bo på Sjælsmark, og mange har boet under de forhold alt for længe. Det er slut. Fremover skal de kun bo sammen med andre børnefamilier på faciliteter, der bliver indrettet efter anbefaling fra Røde Kors og Ombudsmanden.

Vi skaber råd til at investere

Der et sat et ambitiøst mål om, at det økonomiske råderum skal øges med 10 milliarder kroner. Så der er råd til at investere i børn, unge og uddannelse. Det bliver blandt andet lettere for virksomheder at hente de medarbejdere de har brug for i udlandet, så mangel på arbejdskraft ikke sætter væksten i stå.

Flere pædagoger til vores børn

Vores børn skal have dygtige voksne – og nok af dem. Derfor uddanner vi og ansætter flere pædagoger og indfører minimumsnormeringer frem mod 2025.

Lindholm er droppet

Vi dropper idéen om en symbol-ø i Stege bugt for kriminelle afviste og udvisningsdømte. I stedet finder vi en løsning, der ikke koster 759 millioner kroner af skatteborgernes penge og skaber massiv utryghed i et lille lokalområde.

Mint kommer hjem

Det er slut med at integrationsvurdere børn. Mint kommer hjem igen, efter at familien i Herfølge har været adskilt i alt for lang tid, og børn som Mint kan fremover være sikre på at få lov til at bo i Danmark med deres forældre, hvis de søger om familiesammenføring hurtigt.

Uddannelsesbesparelser og -lofter er fortid

Uddannelse har værdi i sig selv, giver flere muligheder og gør os også til et rigere samfund. Derfor er det slut med gentagne besparelser, der har udmagret vores uddannelser, og det er slut med lofter over uddannelse.

De nationale tests droppes

Vores børn skal ikke være en del af et test-eksperiment, som tager motivationen fra børn, der har brug for vores hjælp, og som ifølge lærerne ikke har pædagogisk værdi. Derfor er partierne enige om, at de nationale test skal afskaffes i de mindste klasser og sættes i bero i de største klasser, indtil der er styr på, hvordan man skal gøre fremover.

Mere EU, større udsyn

Danmark er et lille land, der skal løfte blikket mod verden. Vi er enige om at arbejde for en langt mere progressiv politik i EU, end der føres i dag. Og det står klart i aftalen, at Danmark skal være et åbent land med udsyn til resten af verden. Regeringen vil med det afsæt og med opbakning til Schengen-samarbejdet forhandle en ny Europa-politisk aftale.