Europa eller kaos

Valget til Europa-Parlamentet den 26. maj er det vigtigste i fællesskabets historie.
Vil vi et Europa, hvor vi åbner døren til fremtiden med samme appetit og mod som generationer før os? Hvor vi tager hånd om hinanden og det fællesskab, som har gjort Europa til det bedste sted at leve i verden? Hvor vi står fast på vores grundlæggende værdier? Hvor vi løser de store og grænseoverskridende problemer med klima, migration og sikkerhed?

Hvor vi siger ja til fremtiden, ja til samarbejde, ja til medmenneskelighed og ja til at gå forrest i kampen for et grønnere, friere og stærkere Europa?

Eller vil vi et Europa, hvor vi er bange for fremtiden? Hvor vi trækker os fra fællesskabet, murer de andre ude og os selv inde. Hvor vi siger nej til internationalt samarbejde, nej til at hjælpe mennesker i nød og nej til at gøre Europa fri af fossile brændstoffer. Hvor vi siger nej til at forsvare grundlæggende rettigheder, demokrati, frihed, lighed og retten til at være forskellige?

Danmark forandrer sig. Europa forandrer sig. Vi kan selv bestemme, hvad vi forandrer os til. Et nej til fremtiden er et fattigt svar i en verden, hvor det eneste konstante er forandring. Husk på: de kampe vi opgiver på forhånd, vinder vi aldrig. Hverken herhjemme eller i Europa.

Radikale Venstre vil reformere Europa til den tid, vi lever i. Vi tror på at i morgen kan blive bedre end i går. På at udsyn giver os indsigt. For det er i hele Danmarks interesse at være det bedste land for Europa. Og i Europas interesse at være det bedste kontinent for verden. Det har verden brug for.

Derfor har vi brug for et nyt lederskab. Som er ydmygt nok til at erkende åbenlyse fejl, stærkt nok til at kæmpe for rigtige løsninger på fælles problemer. Og som står fast over for dem, der vil ødelægge og splitte os ad.

Vi skal ikke ud i mere Brexit-kaos. Ikke i Danmark, ikke i Europa.

Vi skal FREMAD

HVAD GØR VI MED DE PROBLEMER, VI KUN KAN LØSE SAMMEN?

Klimaforandringer. Flygtninge- og migrantstrømme. Terrorisme, hvidvask og skattesnyd. De store problemer, verden står over for, går hverken væk af, at vi murer andre ude eller os selv inde. Hidtil har Europa gjort for lidt og for langsomt. Derfor har vi brug for et nyt lederskab. Som er ydmygt nok til at erkende åbenlyse fejl og stærkt nok til at kæmpe for rigtige løsninger på fælles problemer.

EUROPA SKAL VÆRE GRØNNERE

Det er nu, det er nu for klimaet. Der er ingen Planet B. Derfor skal det have konsekvenser, hvis EU's medlemslande ikke overholder deres klimaforpligtelser.

Radikale Venstre foreslår, at EU's støttekasser smækkes i, hvis et EU-medlemsland ikke lever op til de grønne målsætninger, som de har forpligtet sig til. Ingen støttepenge uden klimaindsats.

EUROPA SKAL VÆRE FRIERE

Vi vil gøre EU til frontløber i kampen for et internationalt retssamfund, for menneskerettighederne og for fuldførelsen af FN's verdensmål. Hvis ikke EU gør det, er der ingen, der gør det.

Vi vil skrue bissen på over for lande som Polen og Ungarn, der åbent forbryder sig mod de demokratiske principper, som EU bygger på. De skal mærke konkrete sanktioner i form af bl.a. frataget økonomisk støtte.

EUROPA SKAL VÆRE STÆRKERE

Danmark skal igen tage FN-kvoteflygtninge og sin andel af flygtninge, som kommer til Europa, hverken flere eller færre. De lande, der ikke lever op til den fælles fordeling, skal rammes på pengepungen.

Europas ydre grænse skal lukkes i, og vi skal have fælles europæisk grænsekontrol ved Catania, ikke ved Kruså.

Et stærkt europæisk samarbejde er den eneste måde, vi effektivt kan bekæmpe skattesvindel og kontrollere de store virksomheder, herunder tech-giganterne. Derfor skal vi kæmpe sammen, når det gælder kampen mod skattely.