Skal alle have mulighed for at gøre deres drømme til virkelighed?

Fra Gedser til Skagen og på tværs af politik, burde vi kunne samles om, at Danmark er et land, hvor vi lader børn være børn. Og hvor alle har mulighed for at skabe det liv, de ønsker. Derfor burde det være ligetil at blive enige om det helt grundlæggende:

• Børn skal ikke vokse op i fattigdom, spærres inde eller skilles fra deres forældre.
  • Skolen skal lære børn at tænke selv og sige deres mening højt.
  • Alle skal have mulighed for at uddanne sig. Hele livet. Og i hele landet.

Sådan ser virkeligheden bare ikke ud. Slet ikke.

Christiansborg skubber børn ud i fattigdom. Udviser børn som Mint, så de ikke længere kan bo med deres familie i Danmark. Lader børn sygne hen i isolation på Sjælsmark. Og spærrer børn helt ned til 10 år inde, som om de er i fængsel. Christiansborg sylter skolen. Lod for få penge og for mange regler følge med folkeskolereformen. Og fremmer med nationale test og stopprøver i børnehaveklassen netop den præsta-tionskultur, alle vil bekæmpe. Christiansborg sætter uddannelseslofter op og sparer på uddannelse. 20 mia. kr. siden 2015.

For sådan går det, når Dansk Folkeparti får lov at bestemme.

Det er derfor, Danmark har brug for en ny retning. Nu!

Tænk, hvis vi lod børn være børn. Droppede kontanthjælpsloft, integrationsydelse og integrationsvurderinger. Så børn hverken starter livet i fattigdom eller i frygt for at blive skilt fra deres familie. Tænk, hvis vi opgav at spærre børn inde og lod børnefamilierne flytte ud af Sjælsmark. Så udsatte børn fik barndommen tilbage. Tænk hvis skolen fik færre regler og flere penge. 1 mia. ekstra årligt så fordy-belse, bevægelse og ture ud af skolen bliver en del af hverdagen for alle børn. Tænk, hvis vi droppede test, trit og retning – og uddannelse på samlebånd. Så skolen igen blev et sted, hvor børn lærer at tænke selv og sige deres mening højt. Og tænk, hvis vi rev lofter over uddannelse ned, igen puttede penge i uddannelse og gjorde det muligt for folk at sparre op til videreuddannelse, ligesom vi i dag sparer op til ferie.

Hvad kunne det ikke blive til?

Tør vi, kan vi gøre Danmark friere. Men det kræver et opgør med statsministerkandidater, der lader Dansk Folkepartis symbolpolitik begrænse vores frihed og tage muligheder fra os alle.

Vi radikale vil en ny retning for vores land.

Mod et friere Danmark.

Fremad!