Mennesker med meninger

Meningerne var mange, da jeg i den forgangne uge startede min samtaletur rundt i Danmark. Fælles var dog én ting: Det giver utroligt god mening at tænke grønt.

Det står i skarp kontrast til det forslag til finanslov, som regeringen netop har lagt frem. Her står der et rundt nul til kampen mod klimakrisen. Regeringen vil låne penge af fremtiden. Det kan give god mening i en krisetid. Men så kræver det også, at vi investerer i netop fremtiden for pengene. I klimaet og den grønne omstilling og i uddannelse og forskning. I alt det, vi skal leve af, og den jord, vi skal leve på.

Det står vi ikke alene med. Fra Samsøs skønne natur til Gellerups barske beton har jeg i ugens løb mødtes med mennesker med masser af meninger på hjerte – og især ønsket om et grønnere Danmark fylder meget.

Et af de mennesker, jeg ikke glemmer foreløbigt, er Michael. Efter 30 år som travl TV-fotograf fik han i 50 års fødsels¬dags¬gave en skov. På Samsø. Som han senere lavede til en æbleplantage. I dag passer og plejer han mere end 3000 æbletræer. Michael har skiftet bane i livet. Nu er han lykkelig.

Michael fik mig til at tænke på det, mange af os sikkert har oplevet under corona-krisen. Nemlig den erfaring, at vi faktisk godt kan leve vores liv på en anden måde, end vi er vant til. At vi HAR muligheden for at vælge andre spor, end dem vi slavisk følger i en travl hverdag. Corona er en forfærdelig virus. Men den har også givet os anledning til at overveje, om vi kan indrette vores liv og samfund mere meningsfuldt.

Det er elever og lærere på Risskov Gymnasium ikke i tvivl om, at vi kan. De har sammen lavet et Klimaråd på skolen, hvor de diskuterer bæredygtige løsninger. Både elever og lærer er parate til at tage klimakrisen i egne hænder, for de oplever et handlingslammet Christiansborg: ”Det er skrækkeligt, at der helt oppe på Folketings¬ni¬ve¬au sidder nogen og kalder klimakrisen for klimahysteri”, som en af eleverne sagde til mig.

Folkene på Risskov Gymnasium er ikke i tvivl, at vi både kan og skal indrette os anderledes. Grønnere. Og mere meningsfuldt. Det skridt har Hester og Bjarke allerede taget. De forpagter gården Yduns Have, hvor de dyrker bæredygtige og økologiske afgrøder. Parret finder mening i at producere grønt og at indgå i lokale andelsfællesskaber. For dem er fremtiden grøn. Og det giver mening.

For mig er det afgørende, at vi får Danmark på sporet i en grønnere, friere og stærkere retning – og at vi gør det sammen. Derfor er jeg både taknemmelig og overvældet over alle de mennesker, der den seneste uge har delt deres meninger, bekymringer og ideer med mig. Det med til at give et værdifuldt virkelighedstjek i forhold til de forhandlinger om finansloven, som vi står over for.

Jeg håber, det fortsætter i den kommende uge, hvor jeg lægger vejen forbi Silkeborg og Middelfart. Kom og mød mig her på torsdag, hvis du har mulighed for det - eller send mig et digitalt postkort om, hvad du ser som de vigtigste problemer at tage fat på, og hvad du drømmer om for dig selv og Danmark i fremtiden.