*|MC:SUBJECT|*

"Nu giver jeg ansvaret videre"
- Marianne Jelved

Af Emma Askov

Marianne Jelved har udfyldt mange roller på Christiansborg. Og hendes tid i Folketinget har gjort hende til en rollemodel for mange i og uden for Radikale Venstre. Marianne Jelved har efter 33 år på Christiansborg valgt, at hun ikke stiller op til næste folketingsvalg. I den anledning fortæller hun her om fortiden, nutiden og fremtiden, som hun ser den, for Radikale Venstre.

Læs interviewet med Marianne
Sofie Carsten Nielsen og Martin Lidegaard: Tre p'er bør altid kendetegne Radikale Venstre

Af Jens Gjesse

Denne måneds udgave af Radikalt handler om værdier. Derfor satte vi Sofie Carsten Nielsen og Martin Lidegaard stævne for at stille skarpt på partiets værdier. Eller "stævne" er nok så meget sagt, for som så meget andet i denne tid, foregik det digitalt og via sms.

De to politikere er enige om, at partiets værdier især bygger på tre ord.

Læs her hvilke tre ord
Grønt Generationsråd byder indenfor: Vær med i samtalen om fremtidens klima

Den 27. april kl. 18.00-20.00 inviterer vi til en offentlig samling i Grønt Generationsråd. Her vil du få indblik i rådets arbejde og få mulighed for at dele dine overvejelser med rådets deltagere. Tilmeld dig her: https://podio.com/webforms/25756545/1921527

Vi ser frem til at åbne samtalen om klimaudfordringerne op. For vi tror på, at politik skal laves sammen med dem, det handler om: Borgerne. Og vi håber rigtigt meget, at du har lyst til at være med. Læs mere om Grønt Generationsråd og deres arbejde her.

Læs mere her
Johs. Poulsen: Lokalpolitik er fundamentet, der holder tingene sammen i stormvejr

Af Asger Hagelund & Nathalie Michelle Kold-Hansen

Johs. Poulsen blev valgt til Herning Byråd i 1981. Han har stået i spidsen for den rivende udvikling, som byen har været igennem på kultur- og sportsområdet. Det har han for nyligt skrevet en storsælgende bog om.

Vi tog en snak med Johs. Poulsen om de 40 år i byrådet, og om betydningen af stærke kommunalpolitikere, når det stormer om folketingsgruppen.

Læs interviewet her
Borgernes rettigheder forsvinder bid for bid – og Kommissionen reagerer stadig ikke

Af Morten Helveg Petersen

Vi har set på det alt for længe nu: Områder, hvor homoseksuelle ikke er velkomne. Dommere, der holdes under politisk opsyn. Medier, der bliver lukket, hvis de er for kritiske. De seneste år har budt på flere og flere brud på basale demokratiske rettigheder i Polen og Ungarn.

Morten Helveg Petersen skriver her om den nye retsstatsmekanisme i EU, og hvordan den skal bruges til at sanktionere EU-lande, som træder på EU’s værdier.
Læs Morten Helveg Petersens klumme her
Ligestilling fra Kolding til Krakow

Af Karen Melchior

Den tendens, vi ser rundt omkring i EU lige nu, er skræmmende. Angrebet på retsstaten har banet vejen for angreb på kvinder og minoriteters rettigheder.

Der er en bølge på vej, der forsøger at vælte EU’s værdier: lighed, demokrati og frihed. Samme værdier vi deler i Radikale. Vi skal sætte et bolværk om vores rettigheder. Samme rettigheder uanset om vi bor i Kolding eller Krakow.

Læs Karen Melchiors klumme
Handicap bliver en del af racismeparagraffen

Af Therese Reeh

"Jeg har stadig til gode at se i hvilken debat, det er vigtigt at tilkendegive, at jeg skal skubbes ud over trapperne eller i havet"
- Kristian Hegaard

I begyndelsen af marts fik Radikale Venstre flertal for at få tilføjet handicap i racismeparagraffen. Retsordfører Kristian Hegaard fortæller om, hvorfor det er vigtigt, at man bør kunne have en demokratisk debat uden grov forhånelse og nedværdigelse af personer med handicap.

Læs interviewet med Kristian Hegaard
Et grønt, sundt Nordjylland i bevægelse

Af Natacha Gravergaard

I disse uger og måneder bliver der i de radikale foreninger afholdt opstillingsmøder til KRV21 i efteråret. Valget af kandidater er en milepæl for det kommende arbejde i valgkampen, der nu for alvor igangsættes rundt om i de radikale foreninger og kredse.

Storkredsformand i Nordjylland, Kjeld Lundager Jørgensen, fortæller her om sine forventninger, mål og planer for valgkampen til regionsrådsvalget i det nordjyske.

Læs interviewet med Kjeld Lundager Jørgensen
Svend Thorhauge: I den udgave af danskhed, som jeg holder af, har vi nysgerrighed overfor vores omverden, og for hvad den kan bidrage med

Af Nathalie Michelle Kold-Hansen

Definitionen af danskhed er ofte et emne, der skaber en ophedet debat og skiller vandene - både i dansk politik men også i samfundet. I Vandrehallen på Christiansborg skrev maleren Rasmus Larsen i 1918 ordene retsind, lovsind, frisind og storsind, hvilket betegnes som fire danske kærneværdier.

Radikale Venstres landsformand, Svend Thorhauge, fortæller her om de fire værdier, og om danskhed og bæredygtig kultur.

Læs hele artiklen her
Nedlukningen har bevist, at højskoleånden lever videre

Af Natacha Gravergaard og Emma Agner Carstensen

I disse dage er mange højskoler blevet fyldt med unge mennesker, sang og genfundet gåpåmod. Højskolerne har nemlig efter lang tids venten endelig fået lov til at åbne dørene for deres elever.

Vi har talt med forstander på Krogerup Højskole, Rasmus Meyer og elev, Gustav Reeh, om, hvorfor det har været vigtigt at få åbnet højskolerne igen.

Læs om genåbningen af højskolerne

Valg i Grønland

Af Benedikte Alberg Kloth

Den 6. april går grønlænderne til valg. De store skillelinjer i valgkampen er bygd vs. by, boliger, sundhed og mineudvinding, fiskeri og økonomi. Alle partierne undtagen ét ønsker selvstændighed fra Danmark, men er uenige om tidslinjen for processen.

Så hvilken betydning får valget for rigsfællesskabet? Vi har bedt Martin Lidegaard give sit bud på de inden- og udenrigspolitiske konsekvenser af valget i Grønland i en tid, hvor verdens øjne i stadigt stigende grad retter sig mod Arktis og de store muligheder i området.
Læs om valget i Grønland
Den Grønne Betænkning: Bål, kaffe og samtaler om folkeskolen

Af
Line Krogh Lay, udskolingslærer og kommunalbestyrelsesmedlem i Stevns Kommune for Radikale Venstre

Line Krogh Lay: Det er søndag morgen, og mens jeg sætter kaffen på bordet, ser jeg ud ad vinduet og håber, at det vil klare lidt op. For i dag har jeg inviteret til samtale om Folkeskolen rundt om bålet i min have. Seks forskellige mennesker har sagt ja til på skift at komme forbi, og jeg glæder mig.

Læs Lines erfaringer med samtaler om folkeskolen

Vær med på det nye medlemsnetværk

Af Kristian Brandrup & Alison Rishworth-Nørgaard

Radikale Venstre er i gang med at omlægge og forny vores digitale platforme. Det betyder, at vi har lanceret et helt nyt medlemsnetværk, som alle medlemmer kan blive brugere på. Her kan du engagere dig i partiets interne debat og samtale.

Læs hvordan du opretter dig

Navne og begivenheder

Vi er skiftet til sommertid, hvilket betyder, at foråret er godt i gang.

Det byder på en masse radikale aktiviteter som for eksempel: Foreningstræf, Forårsmøde, samtaledag om Europa, medlemsmøde om landdistrikter, og så er der en indkaldelse til landsmødet i september

Læs navne og begivenheder
Følg os på twitter Følg os på twitter
Føg os på facebook Føg os på facebook