*|MC:SUBJECT|*

Med Grønt Generationsråd genstarter vi den demokratiske samtale

I denne artikel fortæller Zakia Elvang fra WE DO DEMOCRACY, hvorfor der er brug for, at vi udvikler nye former for deltagelse som denne.

Bliv klogere på demokratiudvikling

Clara Halvorsen valgt som ny næstformand

Af: Kristian Brandrup

På det radikale hovedbestyrelsesmøde 30. januar blev Clara Halvorsen valgt som konstitueret næstformand for det radikale landsforbund. Hun vil arbejde for en inkluderende organisation, hvor alle har muligheden for at bidrage, hvis de vil. Og så vil hun skabe den stærkest mulige organisation frem mod kommunal- og regionsrådsvalget i november.

Læs interviewet med Clara Halvorsen

Karin Friis Bach: ”Demokrati i sundhedsvæsenet handler om benhårde prioriteringer”

Af: Asger Hagelund og Poul Andersen

Artikelserie: Overalt i landet kæmper lokale radikale for et grønnere, friere, stærkere Danmark. De trækker sjældent overskrifter i de store landsdækkende dagblade, men de er lige der, hvor fremskridtet starter. De kæmper på den radikale frontlinje, og fortjener langt mere opmærksomhed.

Derfor varmer Radikalt op til kommunal- og regionsrådsvalget med en artikelserie, der hver måned sætter fokus på en af de lokale radikale profiler. Denne gang kan du møde Karin Friis Bach, der er Radikale Venstres spidskandidat til regionsrådsvalget i Region Hovedstaden.

Mød en KRV-kandidat

Samtaledemokrati, rummelighed, langt til døren... Og det gode interne slagsmål i Radikale Venstre

Af: Rune Christiansen, Anders Thomsen og Sigrid Friis Proschowsky. Alle tre medlemmer af Radikale Venstres forretningsudvalg

I kender alle sammen flosklerne: Radikale Venstre er et samtalebaseret parti med højt til loftet, langt til døren og plads til at meninger brydes. Hos os duellerer vi på argumenter og bliver klogere sammen. I et parti der tror på samtalens mulighed, og hvor der ikke er nogen eksklusionsparagraf. Sådan indleder tre medlemmer af Radikale Venstres forretningsudvalg i dette indlæg.

Læs hele deres indlæg her

Skiftedag i Det Hvide Hus

Af: Frederikke Tarp

Demokratiet har talt, og Donald Trump sidder nu ikke længere for bordenden i verdens mest magtfulde hus. Den 20. januar 2021 blev Joe Biden i stedet indsat som USA’s 46. præsident og tog dermed hul på fire år, som forhåbentlig bliver grønnere, friere og stærkere end de sidste år har været. Men hvad kan præsidentskiftet få af betydning globalt og for Danmark? Det giver Sofie Carsten Nielsen, Martin Lidegaard og Ruben Kidde deres bud på.

Læs om den nye verdensorden
Mød den nye duo for Dialogforum for Europapolitik

Af: Kristian Brandrup

På det radikale hovedbestyrelsesmøde 30. januar blev der valgt nye formandskaber for hele 8 dialogfora. Dialogforaene er en grundpille i landsforbundets politiske liv, hvor medlemmer på tværs af landet mødes med hinanden og med folkevalgte for at drøfte og udvikle politik.

For Dialogforum for Europapolitik blev Alexander Bjørn Jensen og Rikke Johan valgt som henholdsvis formand og næstformand. Og de har allerede store planer for Radikale Venstres europæiske arbejde blandt andet med en ny konference om Europas fremtid.

Mød det nye formandskab
Hegaard: Udlændingepolitik skal fra kampplads til sund fornuft-plads

Af: Jens Gjesse Hansen

Kommentarsporene på de sociale medier har det med at koge helt over, når det handler om udlændingepolitik. Og det er ikke ligefrem befordrende for den demokratiske samtale.

Det skaber splid og resulterer ikke i politik, der skaber reelle løsninger på problemerne, mener Radikale Venstres Kristian Hegaard, der håber på et opgør.

Læs og se mere om Hegaards tanker
EU hænges ud som coronaskurk – men kritikken er et fejlskud

Af: Morten Helveg Petersen

Endelig fik vi en positiv EU-historie i løbet af efteråret. Medierne beskrev igen og igen, hvordan EU havde sikret sig milliarder af vacciner, og at Danmark via EU har købt vacciner nok til at vaccinere hele 15 millioner borgere. Men i løbet af få dage visnede roserne, og EU blev pludselig udråbt til at være en coronaskurk. Men skudsmålene mod EU er rene fejlskud. For sandheden er selvfølgelig, at vi kan langt mere sammen, end vi kan hver for sig.

Læs Morten Helvegs klumme
Liberale principper i den digitale tidsalder

Af: Benedikte Alberg Kloth

Lov er lov. Sådan har det i den forgangne tid lydt fra mange folketingspolitikere på Christiansborg. Deri er få uenige. Når det kommer til digitale platforme, er virkeligheden dog ikke altid så simpel. Hvad der er ulovligt offline er ikke altid ulovligt online. Derfor er Radikale Venstres Internationale Udvalg med til at arrangere en ny kampagne, der sætter fokus på digitale menneskerettigheder.

Læs mere om den nye kampagne
Vendekåber eller kongemagere?

Af: Kristian Brandrup

Gennem historien har de radikale mandater ofte været tungen på vægtskålen og afgjort, hvem der skulle have magten. Det har givet øgenavne som vendekåber og slingrefise men også kongemagere og politiske strateger. Historiker og partimedlem Tomas Bech Madsen fortæller her, hvad den radikale position som kongemagere har betydet og hvordan det ser ud i dag.

Læs om de radikale kongemagere

Navne og begivenheder
Februar

Vi kigger ind i anden måned af 2021, hvor vi stiller med et helt nyt hold af formænd og næstformænd for vores dialogfora, og hvor der for alvor skrues op for kampagneaktiviteterne frem mod kommunal- og regionsrådsvalget den 16. november. Læs mere om det hele her!

Læs navne og begivenheder
Følg os på twitter Følg os på twitter
Føg os på facebook Føg os på facebook
Følg os på Instagram Følg os på Instagram