*|MC:SUBJECT|*
Radikalt Onlinemagasin
Januar 2021

Godt nytår fra Sofie Carsten Nielsen

2020 tvang os til ikke bare at leve livet. Men til faktisk at forholde os til tilværelsen. At finde meningen og lyset i vores eget liv og de fællesskaber, vi er en del af.

Lad os bruge de erfaringer, 2020 gav os med, til at gøre Danmark grønnere, friere og stærkere i 2021.

Se Sofies nytårstale

”Jeg håber og tror, at sommeren i år kan blive nogenlunde normal”

Af: Kristian Brandrup

Den radikale sundhedsordfører, Stinus Lindgreen, ser optimistisk på 2021, når det kommer til corona. Forhåbentlig kan vaccinationerne tage fart i første halvdel af året, så den kommende sommer kan blive nogenlunde normal. Men der venter stadig et par hårde måneder, før det for alvor begynder at lysne.

Læs mere om corona-udsigterne

”Jeg var grøn og feminist, før jeg blev socialliberal”

Af: Asger Hagelund og Poul Andersen

Artikelserie: Overalt i landet kæmper lokale radikale for et grønnere, friere, stærkere Danmark. De trækker sjældent overskrifter i de store landsdækkende dagblade, men de er lige der, hvor fremskridtet starter. De kæmper på den radikale frontlinje, og fortjener langt mere opmærksomhed.

Derfor varmer Radikalt op til kommunalvalget med en artikelserie, der hver måned sætter fokus på en af de lokale radikale profiler. Denne gang kan du møde Mia Nyegaard, der er socialborgmester i Københavns Kommune.

Mød en KRV-kandidat

Efter 35 år i politik siger Ole Glahn stop

Af: Kristian Brandrup

Årene i politik har med Ole Glahns egne ord været både spændende, lykkelige, voldsomme og ensomme. På det politiske CV kan han skrive både borgmester, folketingsmedlem og udvalgsformand. Til november slutter den politiske karriere.

Hvad har fået manden, der er opvokset med en konservativ far, til at melde sig under de radikale faner og i 35 år kæmpe for bredt samarbejde, landsbysamfund og økologi?

Læs interviewet med Ole Glahn

Radikale foreninger bruger verdensmålene i deres arbejde

Af: Benedikte Alberg Kloth

Verdensmålene er her, der og alle vegne. Men er der noget om snakken?

Der er i hvert fald meget at snakke om, hvis man bruger verdensmålene som oplæg til dialog. Det gør flere radikale foreninger, som har god succes med at bruge verdensmålene i deres lokale arbejde.

Læs mere om verdensmålene her

Super Saturday: Nu får alle dialogfora et formandskab

Af: Asger Hagelund

Dialogfora er den politiske motor i Landsforbundet. Hovedbestyrelsen vælger formand og næstformand for de syv eksisterende dialogfora og eventuelt to nye på Super Saturday d. 30. januar.

Men hvad er et dialogforum egentlig, og hvilken indflydelse har det? Vi har talt med landsformand, Svend Thorhauge og Louise Vinther Alis fra Dialogforum for Grøn Omstilling.

Læs mere om Super Saturday her

Radikale siger TAK

Af: Magnus Witt

Ved udgangen af 2020 fik vi, efter et stormfuldt efterår, vedtaget en lang række aftaler med klare radikale aftryk. Vi fik vedtaget en natur- og biodiversitetspakke, en aftale om markant flere grønne biler - og ikke mindst en finanslovsaftale med masser af radikal politik i.

Men bag de mange resultater står en lang række mennesker. Flere af de radikale folketingsmedlemmer har derfor været rundt for at sige TAK til nogle af dem, som sammen med os er med til at skabe et grønnere, friere og stærkere Danmark.

Mød ildsjælene her

2020 et usædvanligt landsmøde

I september afholdte vi for første gang vores landsmøde digitalt. Det kom der mange sjove ting ud af. Se et gensyn her

Se videoen her

Kampen for ligestilling er radikalt DNA. Få det historiske indblik her

Af: Kristian Brandrup

I 2020 opstod der en fornyet debat om ligestilling og køn. Kampen for lige rettigheder og muligheder er dog en gammel, velkendt kamp for Radikale Venstre.

Professor og medlem af Radikale Venstres hovedbestyrelse, Peter Lauritsen, fortæller her om partiets historiske kamp for ligestilling og trækker perspektiver til nutidens diskussioner.

Læs om de radikale ligestillingskampe

Tip en 13’er
– hvad sker der i 2021?

2020 har mildest talt været et uforudsigeligt år. Bliver 2021 også et år med overraskelser?

Det kan du komme med dine skarpe bud på her, hvor vi stiller dig 13 spørgsmål om året, der kommer.

Tip dine 13 rigtige og send dem ind til os. Så åbner vi besvarelserne i december 2021 og ser, om der er nogen af jer, der har fortjent en magenta-farvet ”goodie bag.” I tilfælde af mange rigtige svar ser vi os nødsaget til at trække lod for at finde en vinder. Men alle, der tipper 13 rigtige, får hædrende omtale i Radikalt.

Tip din 13’er for 2021 her

Navne og begivenheder januar 2021

Det nye år skydes traditionen tro i gang med et radikalt nytårsstævne, som afholdes 9. januar. Derudover er der to arrangementer i Den Radikale Skole. Og så er der ’Super Saturday’ i den radikale hovedbestyrelse 30. januar, hvor der skal vælges formandskab til samtlige dialogfora.

Læs navne og begivenheder
Følg os på twitter Følg os på twitter
Føg os på facebook Føg os på facebook
Følg os på Instagram Følg os på Instagram