*|MC:SUBJECT|*

Det giver mening
at være grøn!

Med en ny klimaaftale om grøn skat og tonsvis af CO2-reduktioner starter vi endelig på rejsen fra sort stilstand til grøn forandring. Fra håb til handling som så mange af jer har kaldt på, og som vi sammen har kæmpet hårdt for.

Her får du de syv største
radikale klimasejre i aftalen.

Læs mere om de syv sejre

Klimaordfører Ruben Kidde om den første tid

Da Ruben Kidde for et par måneder siden blev en del af den radikale folketingsgruppe, røg han direkte ind i orkanens øje med intensive klimaforhandlinger fra dag ét.

Siden har han haft daglige kampe med regeringen om klima og grønne tiltag. Og kort inden Folketingets sommerferie lykkedes det så at lande en ambitiøs klimaaftale med markante radikale aftryk.

Læs hele interviewet

Radikale kandidater varmer op til kommunalvalget

Over hele landet er Radikale Venstres kandidater, græsrødder og foreninger ved at gøre klar til det kommende kommunalvalg i november 2021.

I en række videoer kan du høre fem radikale kandidater fortælle, hvad der driver dem, og hvorfor lokalpolitik giver så god mening for dem.

Vær med til kommunal- og regionsvalg 2021

Genopretning af dansk økonomi

I midten af juni måned nåede vi endelig frem til bred enighed om en økonomisk sommerpakke. Aftalen består dels af en stor genopretningspakke, initiativer målrettet eksporterhvervene og en udfasning af de eksisterende hjælpeordninger.

Her kan du høre finansordfører Sofie Carsten Nielsen fortælle om aftalen og overvejelserne bag.

Få indblik i genopretningen

Ny beskæftigelsesaftale fokuserer på uddannelse og opkvalificering

Corona-krisen har medført en stor stigning i arbejdsløsheden i Danmark. Det har derfor været vigtigt for Radikale Venstre at få igangsat initiativer, der kan dæmme op for den stigende ledighed.

Derfor var det til stor glæde for den radikale beskæftigelsesordfører, Samira Nawa, at det midt i juni lykkedes at lande en bred politisk aftale med fokus på uddannelse og opkvalificering.

Det har været særligt vigtigt for Radikale Venstre at understøtte de nyuddannedes vilkår og at arbejde for en uddannelseskonto med fokus på livslang læring.

Hør Samira Nawa fortælle mere om aftalen i videoen.

Hør Samira fortælle mere her

Vi ER Europa for fa'en!

Vi skal ikke splittes. Vi skal stå sammen. For aldrig har vi haft mere brug for Europa. End nu. Med klimakrise. Virusangreb. En økonomisk krise.

Og derfor skal vi gøre alt for, at EU’s nye finanslov bliver så grønt og fremtidsorienteret som muligt. Det gavner Danmark. Det er nødvendigt, hvis vi skal styrke Europa.

Så det gælder stadig: Europa eller kaos.

Nyt fra parlamentet: Aldrig har statsministeren været så langt fra Bruxelles

Hver måned fortæller de radikale medlemmer af Europa-Parlamentet om de aktuelle udfordringer, som det europæiske samarbejde står over for. Denne måned skriver Karen Melchior om, at regeringen under krisen har vist, at Danmark er sig selv nærmest.

For aldrig før har vi haft en regering, der gør sig så umage for ikke at tænke det europæiske samarbejde ind i dansk politik samtidig med, at situationen gør europæisk samarbejde bydende nødvendigt.

Læs om samarbejdet under krisen

Morten Østergaards tale til Folketingets afslutningsdebat

Hvad er meningen? Netop det spørgsmål brænder i mange af os efter det forgangne år. For der er virkelig sket meget de seneste 12 måneder. I verden. Men særligt i vores hoveder.

Vi har oplevet, hvordan dårlig hygiejne i Kina kort tid efter kan føre til hjemmekarantæne i Danmark. Vi har oplevet, hvordan det er at bo i et trygt velfærdssamfund, men pludselig at frygte for liv og helbred. Og vi, der aldrig har prøvet at miste friheden, har for en stund oplevet, hvad det vil sige at være ufrie. Ikke at kunne gøre, som vi har mest lyst til.

Læs Morten Østergaards tale til afslutningsdebatten

Landsformand Svend Thorhauges Grundlovstale

Vi er uenige, og vi skal dele os efter anskuelser, men vi skal ikke nyde uenigheden og blive i den. Nej på Grundlovsdag skal vi tværtimod fejre, at vi er enige om, at det er nu, vi tager os sammen og skaber en lysende og grøn fremtid, hvor frie mennesker skaber stærke fællesskaber.

Og det var jo præcis det, der var budskabet for et år siden. På Grundlovsdag. Den dag rejste folket sig i et fælles grønt håb om, at dem, der nu skulle sidde på magten, at de endelig ville bruge den til at tage hånd om klimaforandringerne. Ja, vi blev udskreget til at være først klimatosser og nu for nylig også Georg Gearløs-typer. Det er helt ok. Jeg er i den grad selv en klimatosset Georg Gearløs-type.

Men det er vi mange, der er. I Danmark. I Europa. I Verden.
Læs hele talen her

Pede B's klimarap til Grøn Grundlovsdag

Grøn Grundlovsdag sluttede af med et brag, da Morten Østergaards rapsekretær, Pede B, fyrede op for folkets klimarap. Rappen samlede op på hele dagen og tog udgangspunkt i de mange stærke klimaord, vi har fået tilsendt fra nær og fjern den seneste tid, og som blev nævnt af gæster i løbet af dagen.

Læs og lyt med og få et indblik i, hvilke klimaord deltagerne ved Grøn Grundlovsdag og danskerne valgte at fremhæve.

Se hele videoen her

Hvad er meningen? Digitalt Radikalt Folkemøde

Da Folkemødet på Bornholm blev aflyst, blev det besluttet, at Radikale Venstre ville afholde et digitalt Folkemøde. Det skete fredag den 12. juni, hvor Folkemødet blev livestreamet på Radikales Facebookside.

På dagen fik vi blandt andet besøg af kærester, der har været adskilt af corona, af Margrethe Vestager og af Rune Lykkeberg.

Så du ikke med?

Så får du chancen for at se eller gense højdepunkterne her.

Kom med til Digitalt Radikalt Folkemøde

Første skridt mod en fornyelse af vores IT-platform

Fredag den 26. juni åbnede vi op for vores nye selvbetjeningsløsning, som er medlemmernes og tillidsfolkenes indgang til medlemsoplysninger.

Inden da blev der sat stik i et nyt medlemssystem for Radikale Venstre, som Sekretariatet er i fuld gang med at blive rutinerede brugere af.

Læs mere om den nye platform

Navne og begivenheder

Juni måned har budt på genåbning af Danmark, afslutning af folketingssæsonen, og så selvfølgelig nogle hårdt tiltrængte radikale arrangementer.

Der har både været Tal med, digitalt folkemøde og digital grundlovsfejring. Vi kigger både tilbage på den radikale måned der er gået, og frem mod det der kommer, da der er nyt om landsmødet til september.

Læs navne og begivenheder
Følg os på twitter Følg os på twitter
Føg os på facebook Føg os på facebook
Følg os på Instagram Følg os på Instagram