*|MC:SUBJECT|*

"I klimakampen er fødevaresystemet den brik, der kan få tårnet til at vælte"

- Zenia Stampe

Landbrugsforhandlingerne er skudt i gang, og med et landbrugsudspil i hånden har den radikale landbrugsordfører Zenia Stampe en klar idé om, hvad vi radikale kæmper for: Mere plantemad, et bindende reduktionsmål og mere vild natur i landbruget.
Vi skal ikke tage bøffen ud af munden på danskerne, men vi skal få en ny dansk styrkeposition til at spire: Nemlig plantebaserede fødevarer. Derfor vil Radikale Venstre investere fire milliarder i en massiv satsning på plantebaserede fødevarer frem mod 2030.

Læs interviewet med Zenia Stampe
Karen Nøhr takker af efter 42 år i den radikale hovedbestyrelse

Karen Nøhr har været medlem af Radikale Venstre siden 1962 og en aktiv del af partiet lige siden. Hun har haft mange forskellige tillidsposter gennem årene, både i lokalbestyrelsen på Fyn og i partiets landsforbund, hvor hun har været medlem af forretningsudvalget og næstformand for partiet. Sideløbende har hun desuden været en fast del af hovedbestyrelsen siden 1978. Men den 29. maj deltog hun i sit sidste hovedbestyrelsesmøde. I den anledning fortæller hun her om sin tid i partiet og i hovedbestyrelsen.
Invitation: Grundlovsmøde med fokus på Syrien

Danmark er det eneste land i Europa, der mener, at det er sikkert at sende flygtninge retur til Syrien. Det giver ingen mening. Derfor holder vi Grundlovsmøde på Nyborg Gymnasium, hvor der vil være taler fra rektor Henrik Stokholm, politisk leder Sofie Carsten Nielsen, fra eleverne og lokale kandidater. På dagen samler vi også et kor bestående af både syrere, som har fået frataget opholdstilladelse samt alle andre, der ønsker at vise solidaritet med dem. Vil du synge med? Så skriv til Maja Rimer maja.rimer@ft.dk

Kan du ikke komme til Nyborg, kan du også møde de radikale folketingsmedlemmer til en række andre grundlovsarrangementer rundt omkring i landet. Dem kan du se her.

Kom til grundlovsmøde i Nyborg
Mød KRV-kandidat Lone Loklindt: De politiske løsninger finder vi i fællesskab

Siden 1909 har Frederiksberg Kommune været ledet af en konservativ borgmester. Ved sidste kommunalvalg var en ny grøn koalition blot 168 stemmer fra at bryde den mere end 100 år lange konservative dominans i kommunen.

Lone Loklindt, borgmesterkandidat for Radikale Venstre, fortæller her om sine politiske visioner samt om kommunalvalget til november, hvor de små marginaler kan afgøre Frederiksbergs fremtid.
Læs interviewet med Lone Loklindt
Månedens inspiration: Grønt Generationsråd giver ni grønne anbefalinger til folketingsgruppen

“Hvordan skaber vi en ambitiøs grøn omstilling, der reducerer Danmarks CO2-udledning med 70 procent og samtidig samler danskerne på tværs af generationer? ”

Sådan lød den opgave, Radikale Venstre stillede Grønt Generationsråd forud for deres arbejde tilbage i januar. Siden har der været virtuelle borgersamlinger, ekspertoplæg og en stor offentlig borgersamling med borgere fra hele landet. Den 18. maj blev Grønt Generationsråds endelige klimaanbefalinger præsenteret for den radikale folketingsgruppe. Ni overordnede temaer for klimaanbefalingerne blev det til, og dem får du her.
Læs anbefalingerne
Reportage: Fuld af mening - klima og kunst

Fredag den 21. maj fejrede vi, at Grønt Generationsråd officielt overleverede deres klimaanbefalinger til Sofie Carsten Nielsen. For at sikre os, at anbefalingerne fik så meget liv som muligt, havde vi arrangeret, at anbefalingerne skulle visualiseres med kunstneriske udtryk. Derfor var der kunstudstilling for klimaet i We Do Democracys nyåbnede Demokrati Garage i Københavns nordvestkvarter.
Se billeder fra dagen
Asian University for Women opretter 10 stipendier i Lone Dybkjærs navn

Asian University for Women, som ligger i Bangladesh, har for nyligt besluttet at oprette ti stipendier i Lone Dybkjærs navn for at ære hendes eftermæle. Stipendierne bliver kaldt ”Lone Dybkjaer New Lighthouse Scholarships”, fordi universitetet ofte blev støttet, rådgivet og inspireret af Lone Dybkjær til at skabe og blive et ”nyt fyrtårn” for kvinder i Asien.

Universitet tilstræber at rejse 2,5 millioner dollars til stipendierne, som vil blive uddelt hvert år til studerende, der ligesom Lone Dybkjær tror på løftet om et "nyt fyrtårn" og gør alt, hvad de kan i kampen for retfærdighed og lighed. Læs hele begrundelsen for oprettelsen af de ti stipendier samt muligheden for at donere til formålet her.
Internationalt Perspektiv: Lad os tale om fremtidens Europa

På Europadagen 9. maj 2021 lancerede EU deres nye initiativ: Conference on the Future of Europe. Endelig, fristes man til at sige. Konferencens start er blev udskudt på grund af både pandemien og interne diskussioner om, hvem der skulle lede konferencen. Ideen bag er at samle borgerne til en diskussion af, hvordan fremtidens EU skal se ud, og hvilke institutionelle reformer, der kan skabe et stærkere EU.

Vær med i Radikale Venstres politikudvikling

Ønsker du at bidrage til politikudviklingen i Radikale Venstre, og vil du være med til at præge de folkevalgte radikales holdninger og visioner indenfor bestemte politiske emner? Så er Radikale Venstres dialogfora måske noget for dig. Partiets udvalgskoordinator, Tine Holst, fortæller her om mulighederne for at engagere sig i Radikale Venstres politikudvikling.
Læs mere om, hvordan du kan være med
EU-klummen: Landbrugets fremtid kridtes op i EU

Vi kan ikke tale om fremtidens landbrug uden Europa. Hvis vi ønsker at opnå bedre landbrug i Danmark, er vi nødt til at være ambitiøse på EU-niveau. Her har vi mulighed for at udnytte EU, som et redskab til at styrke både landbruget og klimaet. Landbrug og klima står overfor store udfordringer, og derfor skal vi tænke i fælles løsninger, ikke i at bekrige hinanden.
Læs Karen Melchiors klumme
Navne og begivenheder, juni 2021

Juni byder på en række spændende aktiviteter og arrangementer, herunder Folkemøde, grundlovsarrangementer, Tal Med, Den Radikale Skole og principprogram-møder. Se mere i nedenstående oversigt, hvor du også kan se kandidatindkaldet til valg af ny landsformand og næstformand, samt hvem der blev valgt i resolutionsudvalget og skrivegruppen for program om alkoholpolitik på hovedbestyrelsesmødet 29. maj.
Følg os på twitter Følg os på twitter
Føg os på facebook Føg os på facebook
Følg os på Instagram Følg os på Instagram
Radikale Venstre