Radikalt, 1. maj 2020

Dansk økonomi er langsomt ved at tø op - men hvad nu?

Corona har sat hele samfundet på prøve, og dansk økonomi har fået en mavepuster, der kommer til at gøre mere ondt, end da finanskrisen toppede i 2009. "Det er en dyb krise," siger finansordfører Sofie Carsten Nielsen, "vi skal have en massiv grøn genstart for at få økonomien hurtigt i gang igen.”

Bliv klogere på, hvordan corona påvirker økonomien

Tre lokalpolitikere fortæller om corona-krisen

Den største ledelsesmæssige opgave siden krigen. Sådan kunne man betegne først nedlukningen og siden genåbningen af Danmark i marts og april 2020. Både folketingsgruppen og de folkevalgte i kommuner og regioner har løst ekstraordinære og komplekse opgaver i et tempo og med en intensitet, som er uden historisk sidestykke. Her får du et perspektiv på forløbet fra tre radikale lokalpolitikere, der står i spidsen for at få forandringerne til at fungere.

Radikalt corona-overblik

Radikale Venstre arbejder hver dag for, at genåbningen bliver både grøn og retfærdig. Den seneste tid har vi været med til at sikre, at kærlighed igen kan krydse grænser, vi har givet en håndsrækning til de mest udsatte og åbnet for, at flere forskere igen kan vende tilbage til laboratorierne. Her får du de seneste ugers tiltag.

Få overblikket

Nyt fra Europa-Parlamentet

Hver måned bringer vi nyt fra de to radikale medlemmer af Europa-Parlamentet: Morten Helveg Petersen og Karen Melchior. Her fortæller de om deres arbejde og aktuelle udfordringer, som det europæiske samarbejde står overfor. Denne måned fortæller Karen om en ny app, der skal hjælpe med at spore smitten af Corona og Morten om sit arbejde for at gøre fremtidig EU-støtte afhængig af, at landene overholder retsstatsprincipperne.

Få nyt fra Bruxelles

Hvad er det vigtigste for radikale medlemmer? Klima og troværdighed viser det sig

Corona har givet os tid til at tænke over, hvad der er vigtigst. Men allerede inden corona var Radikale Venstre i gang med at finde svar på nogle af tidens svære spørgsmål. I løbet af vinteren tog landsformand Svend Thorhauge og politisk leder Morten Østergaard rundt i landet for at tale med de radikale medlemmer. Her stillede de tre store spørgsmål: Hvad vil vi huskes for om fire år? Hvad er den største udfordring? Og hvordan genskaber vi tilliden til politikere?

Få de radikale svar her

Tilbage til hverdagen. Mød frisøren Nick, der er tilbage i salonen

Da frisøren Nick Jørgensen hørte, at han sammen med kollegaerne kunne åbne salonen igen, blev han rigtig glad. Men han blev også nervøs. Læs med og hør om åbningsdagen, som blandt andet bød på en klipning af Morten Østergaard, og hør, hvordan Nick har været påvirket af nedlukningen.

Corona kan bane vej for mere samarbejde eller sætte en stopper for den fri bevægelighed

Corona kender ingen grænser. Vores hverdag er under forandring. Uanset hvor vi bor, eller hvad vi arbejder med, så ser virkeligheden anderledes ud for europæerne. Derfor har mange vendt blikket mod EU, for en fælles udfordring kræver en fælles løsning. Men hvordan påvirker corona EU-samarbejdet? Hvilken retning vil krisen føre EU og dets medlemslande? Og hvordan påvirker coronakrisen de mange projekter, som i forvejen ligger på EU’s tegnebræt? De spørgsmål har vi stillet direktør for Tænketanken Europa, Lykke Friis, og EU-ordfører Jens Rohde.

Læs interviewet

Det radikale foreningsliv fortsætter

Radikale foreninger har med raketfart måttet omstille deres aktiviteter og samvær. Og det viser sig, at corona både skaber udfordringer og øget holdfølelse. Virtuelle møder er blevet den nye virkelighed, og det pibler frem med kreative forslag, der kan holde foreningslivet i gang. Formand for Vestjyllands Storkreds og Silkeborg Kommuneforening, Svend Erik Milsgaard, fortæller her om sin corona-håndtering.

Læs om foreningslivet under corona

Navne og begivenheder

Selvom coronavirussen fortsat påvirker meget omkring os, arbejder den radikale organisation videre på fuldt tryk. Det gælder både digitalt hovedbestyrelsesmøde, en ny selvbetjeningsløsning og ny proces for principprogrammet. Derudover kan du se frem til landsmøde i september. Du kan læse om alt dette og meget mere her!

Følg os på Facebook
Følg os på Twitter