*|MC:SUBJECT|*

Mød Radikale Venstres nye politiske leder Sofie Carsten Nielsen

For Sofie giver tilværelsen allermest mening, når hun oplever kærligheden og fællesskabet med sin familie og børn. Og så giver den mening, når hun kan se politiske resultater: Når ens arbejde flytter noget og skaber forandring for mennesker.

Se videoen med Sofie Carsten Nielsen

VI ER EUROPA

Af Sofie Carsten Nielsen

USA har siden verdenskrigene været kendt som den frie verdens leder. Men de seneste fire år har forandret vores syn på landet med stjerner og striber.

Midt i klimakrise og coronakrise har Trump trukket USA ud af klimaaftalen fra Paris og fjernet støtten til verdenssundhedsorganisationen WHO. USA er under Trumps ledelse holdt op med at lede verden mod bedre tider. Derfor har verden mere end nogensinde brug for, at Europa tager over.

Læs hele Sofie Carsten Nielsens nyhedsbrev

Radikal landsformand efter krisen: Opgaverne er der jo stadig

Af: Svend Thorhauge

Den seneste tid har ikke været den bedste tid at være radikal i. Vi kan ikke mødes på grund af corona, den nu forhenværende gruppeformand måtte trække sig for rullende kameraer, og vi har skændtes højlydt for åbent tæppe. Det er ikke kønt, og man kan godt forstå, hvis nogen synes, det har været alt for meget. For det har det været.

Men vi giver ikke op. Hverken i forhold til os selv eller i forhold til verden omkring os. For opgaverne er der jo stadig, og Radikale Venstre er så meget mere end det, vi har vist frem på det seneste.

Læs indlægget af Svend Thorhauge

Radikale Venstre i medgang og modgang

Af: Kristian Brandrup

2020 kommer unægteligt til at fylde meget i de radikale historiebøger.

Men det er langt fra første gang, at Radikale Venstre er gået igennem svære tider. I denne artikel dykker vi ned i historien og slår ned på tre perioder, hvor partiet har været udfordret – men altid er kommet videre.

Tre kriser vi også har overlevet

Rådmand, Jørgen Hein:
Bevar de grønne kiler i Aalborg

Af: Asger Hagelund og Poul Andersen

Artikelserie: Overalt i landet kæmper lokale Radikale for et grønnere, friere, stærkere Danmark. De trækker sjældent overskrifter i de store landsdækkende dagblade, men de er lige der, hvor fremskridtet starter. De kæmper på den Radikale frontlinje, og fortjener langt mere opmærksomhed.

Derfor varmer Radikalt op til kommunalvalget med en artikelserie, der hver måned sætter fokus på en af de lokale Radikale profiler. Denne gang kan du møde Jørgen Hein, der er rådmand for Ældre- og Handicapforvaltningen i Aalborg Kommune

Mød en KRV kandidat

Morten Helveg: Europa skal forsyne sig selv med råstoffer og sikre den grønne omstilling

Af: Morten Helveg Petersen

Råstoffer er sikkert noget, de fleste af os aldrig skænker en tanke. Og hvor i verden, de kommer fra, bekymrer nok kun de færreste - vi lever jo trods alt i en globaliseret verden, hvor lande handler åbent med hinanden. Men Covid19-krisen har fået EU til at se anderledes på tingene.

For vi har faktisk grund til at bekymre os om råstoffer. I disse år sætter Kina sig i stigende grad på produktionen af verdens råstoffer, og det sætter Europa i en sårbar situation.

Læs indlægget om råstoffers betydning i EU

Sofie Carsten Nielsen: Nu skal vi fremad med en finanslov, der sikrer CO2 reduktioner og investerer i vores børns fremtid

Af: Meike Sørensen

Virkeligheden venter ikke på, at Radikale har fået løst sine stridigheder.

Radikale Venstres nye politiske leder Sofie Carsten Nielsen vil skue fremad og handle på klimaet, uddannelse og alt det andet, der stadig venter på handling. For vi skal have et grønnere, friere og stærkere Danmark, og vi skal i gang nu - midt i et spændende politisk efterår med finanslov og grønne forhandlinger.

Læs interviewet med Sofie Carsten Nielsen

EU’s Landbrugsreform: To tusind
ændringsforslag og en flad fornemmelse

Af: Karen Melchior

Corona har igen strammet sit greb om Europa. Men selvom Europa-Parlamentets gange er tomme, buldrer arbejdet derudaf. Den sidste tid har Europa-Parlamentet særligt arbejdet med den store landbrugsreform, der blandt andet har ført til et mål om, at 30 procent af landbrugsstøtten skal øremærkes miljø- og klimaindsatser. En aftale, der er langt mere omfattende end diskussionen om, hvorvidt en vegetarburger, må kalde sig for en burger.

Læs om den nye landbrugsaftale i EU

Hvorfor vælger folketingsgruppen politisk leder? En guide til at forstå den radikale struktur

Af: Kristian Brandrup

Radikale Venstre har siden stiftelsen i 1905 haft en todelt struktur, som består af et landsforbund og de folkevalgte. Men hvorfor denne opdeling, og hvad betyder den i praksis?

Da Radikale Venstre blev stiftet i 1905 valgte partiet meget bevidst at organisere sig i en tostrenget struktur. Èn streng med græsrødderne, medlemmerne og foreningerne kaldet landsforbundet, og én streng med de folkevalgte, det være sig i dag byrådsmedlemmer, regionsrådsmedlemmer, folketingsmedlemmer og Europa-parlamentsmedlemmer. Her får du et overblik over, hvorfor der er denne opdeling.

Læs mere om den radikale struktur

Navne og begivenheder November

Efter en mildest talt begivenhedsrig oktober måned i Radikale Venstre samler vi nu op på månedens nyheder og kigger frem mod en spændende november måned, hvor vi kan se frem til efterårsmøde og kampagnetræf, storkredsmøder og meget mere.

Læs navne og begivenheder
Følg os på twitter Følg os på twitter
Føg os på facebook Føg os på facebook
Følg os på Instagram Følg os på Instagram