*|MC:SUBJECT|*
Danmark på sporet mod en grønnere fremtid

Fredag den 4. december 2020 vil blive husket som en god dag for den grønne omstilling i Danmark. Stop for Nordsøolie. Nye naturparker. Og markant flere grønne biler. Tre skridt tættere på et grønt Danmark.

Kaos i USA. Terror i Europa. Corona i Danmark. Vi glemmer hurtigt, at klimakrisen stadig er menneskehedens største krise. For klimaforandringerne truer med at tage kontrollen fra os. Med permanent at smadre mulighederne for at leve frie liv på denne klode. Og med at stjæle vores børns fremtid og chance for at skabe sig en meningsfuld tilværelse.

I sin kerne er klimakampen derfor en frihedskamp. For os selv. Og for kommende generationer.

De fleste er af os, er enige om, at vi må handle. Men hvordan? Hvornår? Og hvor hurtigt? Det bliver ofte genstand for diskussioner, der ikke fører nogen vegne. Kun til stilstand. Men i dag er anderledes.

Jeg er hamrende stolt over at kunne fortælle, at vi i dag tager tre gigantiske skridt mod et grønnere Danmark.

For det første lukker vi for oliehanerne i Nordsøen. Med et stop for ny indvinding af olie og en endelig aflysning af 8. udbudsrunde afslutter vi et kapitel i vores Danmarkshistorie. Og sender et klokkeklart signal: Fremover skal vi ikke leve af sort olie, men af grøn vind. Farvel til olieboreplatformene. Og goddag til en ny tid som Europas vind-sheiker.

For det andet sår vi Danmark til med 13 nye vilde naturparker. Alt for længe har naturen i Danmark været under pres. Truede dyr og planter er blevet mere og mere klemt. For Danmark er det mest intensivt dyrkede land i Europa. Derfor har vi for at værne om vores natur gentagende foreslået nye naturreservater og senest naturnationalparker. Nu sker det.

Vi bygger med de nye naturparker en Noahs ark for Danmarks natur. På længere sigt skal naturen fylde meget mere i vores land. Lige nu starter vi med at skabe øer i hele Danmark, hvor unikke dyr og planter kan overleve og trives. Sådan giver vi rig dansk natur videre til fremtidige generationer.

For det tredje gør vi grønne biler billigere – og sorte biler dyrere. Vi sørger for 775.000 grønne biler på vejene i 2030 og sætter fart på at gøre den tunge transport grønnere.

Vi var de første til at spille ud med et ambitiøst mål om 1 mio. grønne biler i 2030, og nu lykkedes det at samle dem med grønne ambitioner. Desværre valgte Venstre og Konservative at hoppe fra. Ærgerligt – men ikke noget, som må stå i vejen for at få Danmark på sporet mod en grønnere fremtid.

Tre rigtige løsninger på virkelige problemer. Grønne resultater. Så langt øjet rækker. Der skaber grundlag for, at vi og vores børn kan leve meningsfuld liv. Bedre start på weekenden er svær at få.

Som altid vil jeg meget gerne høre din mening. Om dagens aftaler og kampen fremadrettet for et endnu grønnere Danmark. Send mig dine tanker på scn@radikale.dk. Tak til alle, der skriver – det betyder meget! Jeg har desværre ikke mulighed for at svare ret mange, men læser det hele.

Rigtig god grøn fredag, venner!

Sofie Carsten Nielsen

Politisk leder, Radikale Venstre

Læs mere om de vilde naturparker her
Følg os på twitter Følg os på twitter