Sofie Carsten Nielsen: Nu skal vi fremad med en finanslov, der sikrer CO2 reduktioner og investerer i vores børns fremtid

Af Meike Sørensen

De sidste uger har været lidt af en rutschebanetur for Radikale Venstre. Men ingen krise er så slem, at den ikke er godt for noget, mener Sofie Carsten Nielsen, der er ny politisk leder. Ifølge hende bør vi bruge de seneste ugers krisebevidsthed og overføre den til de store kriser, vi står midt i: Coronakrisen, den økonomiske krise, som er kommet heraf, opgøret med sexismen og sidst, men absolut ikke mindst – klimakrisen.

Virkeligheden er fyldt med vigtige sager, som ikke står og venter på, at Radikale har fået løst sine stridigheder, siger Sofie Carsten Nielsen. Hun vil skue fremad og handle på de sager, der stadig venter på handling. Vi skal have et grønnere, friere og stærkere Danmark, og vi skal i gang nu midt i et spændende politisk efterår med finanslov og grønne forhandlinger.

Hvis vi kigger ind i resten af det politiske efterår - hvordan tror du så, det kommer til at se ud?

Det bliver intenst: Vi har klimaforhandlinger, initiativet med grønne biler er i fuld gang, og så er der en grøn skattereform, som også skal forhandles. Der skal simpelthen reduceres mange, mange flere tons CO2, hvis vi skal nå vores klimamål.

Og så er der også finanslovsforhandlinger. Her skal der også sættes penge af til mindre CO2. Men vi skal også have pengene til at hænge sammen, og det kræver flere mennesker i økonomien. Der er altså sindssygt meget at gøre, og vi har kun to måneder til jul. Derfor tror jeg, det bliver meget intenst.

Inden Radikale Venstre havnede midt i en krise, gik Morten Østergaard ud i Weekendavisen og tordnede mod regeringen for at handle på klimaet. Hvordan står vi på den front nu?

Altså vi har jo stadig 16 mandater, og regeringen skal stadig have en finanslov.

Jeg er sikker på, at en masse politikere og kommentatorer vil sige, at nu har Radikale været i krise. Nu står vi svagt. Men de politiske stænger står jo stadig det samme sted.

Jeg kommer ikke til at råbe og skrige regeringen i hovedet med noget som helst. Jeg siger bare: Vi skal have en finanslov med reelle, grønne indrømmelser. Derudover skal vi have mennesker nok i økonomien. Så er den ikke længere. Det er jo det, vi blev valgt på og det, regeringen har lovet.

Derfor kan jeg sige det, som det er: Regeringen skal altså levere på de her ting, og vi kommer til at kræve indrømmelser. For hvis vi ikke ligger os i selen nu for at få noget konkret politik ud i livet, hvorfor skulle vi så overhovedet være her?

"Finansloven skal være grøn, fri og stærk. Den skal levere CO2-reduktioner, det er klart. Det kunne være i form af udtagning af landbrugsjord: Hvis man omlægger flere af de lavtliggende landbrugsjorde og laver dem om til vild natur, kan man virkelig reducere meget. Der er massere af teknologi, som kan hjælpe os mod klimakrisen. Men der er også ting, som vi skal gøre anderledes og handle på nu. Derfor skal vi have det på bordet til forhandlingerne."

- Sofie Carsten Nielsen

Hvis du skulle pege på tre konkrete forslag, der står øverst på ønskelisten i de kommende finanslovsforhandlinger, hvad skulle det så være?

Derudover skal vi også sørge for, at Danmark har en stærk økonomi. Vi skal hele tiden træffe beslutninger, som sikrer, at det er tilfældet.

Der skal være råd til at investere i klimaet, i vores velfærd og i vores børns fremtid. Hvis jeg skulle slå ned på noget konkret, kunne det være, at vi sørger for at sætte penge af til vores erhvervsliv. Man kunne permanentgøre fradraget på forskning og udvikling, som kom i krisepakken, sådan at man kan trække investeringer i ny teknologi fra eller man kunne lave et grønt investeringsvindue, der gør, at man i et år kan investere i alle mulige grønne teknologier og løsninger, der betyder, at man kan reducere CO2 i virksomhederne, og at de samtidig bliver mere konkurrencedygtige.

På det frie område, skal vi huske at investere i vores børns uddannelse. Den post på finansloven skal ikke bare holdes på nul. For de er fremtiden – det skal vi ikke glemme. Og så vil jeg gerne fremhæve et lille forslag, nemlig at vi lader være med at skære ned på KVINFO og på indsatsen mod social kontrol. Vi er midt i en ligestillingsrevolution her i Danmark. Derfor er det hul i hovedet at skære ned på det videnscenter, som leverer information om det, vi har gang i lige nu. Det er småpenge. Men hvor er det bare vigtigt.