Radikale siger TAK

Af Magnus Witt

Ved udgangen af 2020 fik vi, efter et stormfuldt efterår, vedtaget en lang række aftaler med klare radikale aftryk. Vi fik vedtaget en natur- og biodiversitetspakke, en aftale om markant flere grønne biler - og ikke mindst en finanslovsaftale med massere af radikal politik i. Men bag de mange resultater står en lang række mennesker. Flere af de radikale folketingsmedlemmer har derfor været rundt for at sige TAK til nogle af dem, som sammen med os er med til at skabe et grønnere, friere og stærkere Danmark.

Tak til de ildsjæle og organisationer, som har banet vejen for resultaterne

Alle aftalerne indeholder klare radikale aftryk. Resultaterne er dog ikke alene et resultat af vores ordføreres utrættelige indsats. Tværtimod står de politiske aftaler på skuldrene af mange ildsjæle og organisationer, der igennem år har råbt op om behovet for og håbet på forandring. Personer som nu endelig kan se os gå fra håb til handling. Knapt var blækket tørt på flere af aftalerne, før flere MF´ere tog ud for at sige tak til dem for deres indsats.

Tak til Vicky Knudsen

Efter årtiers tilbagegang for naturen landede aftalen om en omfattende natur- og biodiversitetspakke på et tørt sted. Som biolog har Vicky Knudsen været med til at gøre opmærksom på biodiversitetskrisen, samtidig med at hun har fortalt danskerne om de vidundere, som naturen gemmer på – noget der har styrket danskernes bevidsthed og krav om at handling.

Med fugle i baggrunden udnyttede Sofie Carsten Nielsen derfor lejligheden til at sige tak til Vicky Knudsen, hvor begejstringen ikke var til at skjule!

Tak til elevorganisationerne og uddannelserne

Efter års udsultning af ungdomsuddannelserne under VLAK-regeringen fik vi med sidste års finanslov sat et stop for flere besparelser. Og i år var det så endelig tid til at investere mere i ungdomsuddannelserne. Det er et markant vendepunkt og en af de største sejre med årets finanslovsaftale.

DGS er en af de elevorganisationer, der har råbt højest om behovet for atter at investere i fremtiden. Vores ungdomsuddannelsesordfører, Katrine Robsøe, benyttede lejligheden til at sige tak til forperson, Ingrid Kjærsgaard, og næstforperson, Emma Sinclair.

Ikke bare elevorganisationerne har været med til at vinde kampen. Også uddannelserne selv har ført an.

En af den er Nyborg Gymnasium med rektor Henrik Vestergaard Stokholm i spidsen, som Rasmus Helveg besøgte for at fejre resultatet. I den forbindelse sagde Henrik: ”I de fem et halvt år jeg har været rektor, er det første gang, der er sket noget positivt fremadrettet med økonomien. Vores økonomi er hærget. I dag får vi 11 mio. kr. mindre end i 2015. De 1,4 mio., og udsigten til at de også kommer i 22, 23 og 24, betyder meget. Truslen om fyringer af lærere er stoppet, og forhåbentligt kan vi så småt begynde med mere holddeling og mindre klasser, så der bliver lidt mere voksentid til den enkelte elev”.

Tak til BUPL og #HvorErDerEnVoksen?

For Lotte Rod har kampen for har ordentlig tid og nærvær til vores mindste børn i flere år stået øverst på dagsordenen. Med finansloven sætter vi skub under minimumsnormeringerne og sikrer, at vores børn ikke bare får flere, men også bedre uddannede voksne.

Pædagogernes Landsforbund, BUPL, var sammen med bevægelsen #HvorErDerEnVoksen? for alvor med at sætte emnet på dagsordenen op til Folketingsvalget og har fortsat presset frem mod årets finanslovaftale. Derfor sagde børneordfører Lotte Rod over Zoom tak til formand for BUPL, Elisa Rimpler.

Tak til Rådet for Grøn Omstilling

Indtil nu har Danmark halset pinligt efter lande som Norge. Hvor hele 10 pct. af de indregistrerede biler allerede er elektriske i Norge, så gælder det kun for lidt over 1 pct. i Danmark.

Med aftalen om flere grønne biler ser Danmark endelige ud til at komme ud af nødsporet for i stedet at lægge os i overhalingsbanen som et land, der for alvor sætter strøm til vores biler – og siger farvel til dieselslugerne.

Efter flere ugers hektiske forhandlinger valgte klimaordfører, Ruben Kidde, derfor at takke Jeppe Juul og Daria Rivin fra Rådet for Grøn Omstilling for deres utrættelige indsats for at rådgive og oplyse om, hvordan vi kan få flere elbiler.

Tak til ældreplejens ansatte – nu er der flere hænder på vej

Også landets ældrecentre går forhåbentligt bedre tider i møde efter flere års hjerteskærende historier som følge af personalemangel.

Susan Kronborg slog vejen forbi det lokale plejehjem i Skanderborg. Her sagde hun tak for deres indsats og glædede sig sammen med dem sig over udsigten til 1.000 flere ansatte i ældreplejen og ekstra økonomi til SoSu-skolerne.

Tak til Ulykkespatientforeningen

Småt er godt. Og selv få millioner kan det rette sted gøre en enorm forskel. Det er årets finanslovsaftale et eksempel på, da den betyder flere penge til borgerrådgivere, som hjælper eksempelvis handicappede borgere med at finde rundt i de ofte kringlede regler på området.

Socialordfører, Henrik Vinther, valgte derfor at takke formand for Ulykkespatientforeningen, Janes Tarp, for at have været med til at kæmpe for, at alle kommuner fremover får tilknyttet en borgerrådgiver.