Vollsmose genbesøgt

Morten Østergaard til samtale og fodboldkamp i en bydel under forandring.
Susanne Crawley, børne- og ungerådkvinde i Odense, havde inviteret Morten Østergaard og Rasmus Helveg til borgermøde og gåtur i det nye Vollsmose. Der blev også tid til at spille en fodboldkamp med de unge pigetalenter på DBU’s lokale fodboldskole.

Af Asger Hagelund, kommunal- og regionalpolitisk konsulent og Ida Bech Karlsen, kampagneleder for Susanne Crawley

Sommervejret havde været en blandet fornøjelse. Men da Morten Østergaard og Rasmus Helveg mødtes med Susanne Crawley i Odense i starten af august viste termometeret 29 grader. En perfekt sommerdag til gåtur, dialog og fodbold i bydelen Vollsmose i Odense.

Alle børn skal have lige muligheder

Susanne Crawley havde inviteret de radikale folketingsmedlemmer på besøg for at skabe fokus på, hvordan vi sammen sikrer de bedste muligheder for Vollsmoses børn og unge. For Susanne er det afgørende, at vi som social-liberale kæmper for, at alle børn har gode sociale relationer, høj sundhed, gode uddannelsesmuligheder og adgang til et stærkt foreningsliv. Lige meget, hvor de vokser op.

Det kræver forandring og vilje. Derfor har Susanne glad for, at det er lykkedes at få en praktiserende læge til Vollsmose, ligesom hun har været ansvarlig for sammenlægningen af de to lokale skoler, der skal skabe én stærk skole, som også kan fungere som et forsamlingshus. Nye topmoderne daginstitutioner er også på vej til området.

Morten, Susanne og Rasmus startede dagen med at tale med en gruppe borgere om udviklingen i bydelen. Her deltog blandt andre børneforældre og kvindegruppen SAHAN, som er ’gårdvagter’ med stor autoritet i Vollsmose-centeret. Beboerne udtrykte både bekymring over bandeaktiviteten, og håb om at en ny generation af forældre vil give børnene bedre forudsætninger end de tidligere har haft.

Gåturen i området havde fokus på de store fysiske forandringer, som er igangsat for at modernisere og åbne området, der blev bygget 1960'erne og 1970'erne. Gåturen lagde også vejen forbi nærpolitiet i centret og ungdomsskolens center CampU.

Fodbold hjælper børn og unge i udsatte boligområder.

Efter en lækker frokost tilberedt af kvindegruppen SAHAN deltog den fodboldglade Morten Østergaard i afslutningskampen på DBUs Get2 Fodboldskole.

DBU Get2 Fodboldskolerne er et særligt tilbud til børn og unge i udsatte i boligområder, og alle pladser var revet væk. En helt særlig succes var det, at næsten en tredjedel af deltagerne var piger. Og de kunne virkelig spille bold!

Måske var det derfor Morten Østergaard valgte at spille for pigerne i afslutningskampen mod drengene. Kampen var tæt og intens. Den blev afgjort på straffespark, som faldt ud til pigernes (og den politiske leders) fordel.