Eva Borchorst Mejnertz

''Vi skylder børnene og de unge en fremtid. Det er deres fremtid og det er vores ansvar. Vi står på en brændende platform. Tiden er nu.''

Eva Borchorst Mejnertz

Jeg drømmer om en fredelig fremtid, hvor vores natur er æresgæst. Uden en markant indsats for klimaet, har vi ingen fremtid at drømme om. EU bygger på drømmen om fredelig sameksistens gennem samarbejde og stabilitet. Her har vi svigtet, fordi vi ikke har leveret. Tiden til at levere er nu.

EU er vores håb for fremtiden. Selvom vi er et lille land, så kan vi via EU gøre en enorm forskel. Vi kan gå forrest i klimakampen. For vores fremtid.

FÆLLES LØSNINGER PÅ FÆLLES PROBLEMER

Der er masser af problemer vi ikke kan løse i vores egen lille andedam. Immigranter og flygtninge fra krig, sult, katastrofer og undertrykkelse. Kemikalier og farlige stoffer i de madvarer og produkter vi får fra andre lande. Grænseoverskridende kriminalitet og menneskehandel. Diskrimination og vold mod folk, der ikke er som flertallet der hvor de kommer fra.

Og så får vi enormt meget fra EU - fx muligheden for at få job og tage uddannelse i andre EU lande. På den måde giver EU den enkelte en enorm frihed. Til gavn for os alle. For når vi alle gør det, vi er bedst til, så er vi også stærkere sammen. Og med den udvikling vi ser i verden, så er der behov for, at vi er stærke.

For vi skylder børnene og de unge en fremtid. Det er deres fremtid og det er vores ansvar. Vi står på en brændende platform. Tiden er nu.

OPVOKSET MED VINDMØLLER

Jeg er vokset op i bofællesskabet “Sol og Vind” i oplandet til Aarhus. Her havde vi vores egen vindmølle og Europas største solfangeranlæg. Jeg kan huske, at vi var i Guinness rekordbog og har altid været glad for min opvækst og forundret over, at vi ikke har handlet i tide nationalt og globalt. Senere fik jeg stipendium til United World College i Canada, hvor jeg har taget 2.g og 3.g med 200 elever fra over 70 forskellige lande. Herefter læste jeg min bachelor i sociologi, politik og økonomi på McGill University i Montreal. Selvom jeg aldrig har haft ønske om at blive politiker er det i dag noget af det mest meningsfyldte for mig, fordi jeg tror på fremtiden og på, at vi stadig har en chance.

TAG POLITIKERNE TILBAGE

Borgerne skal tage deres politikere tilbage! Det tror jeg brændende på. Som gymnasielærer og lektor i samfundsfag, engelsk og innovation ser jeg masser af mennesker, der er bange for at prøve og tror for lidt på sig selv. Det er en god idé at snuble og tage kritik som en mulighed for at blive bedre. Og dét er altid mit udgangspunkt, at vi skal turde fejle og kæmpe for det vi tror på med respekt for andre mennesker.

E-mail: eva@radikaleaarhus.dk

TILLIDSHVERV