Mathias von Jessen

''Klimaforandringerne er den mest akutte udfordring, vi står over for, og den skal løses i internationalt samarbejde.''

Mathias von Jessen

Hvis vi samler vores gode erfaringer, kan vi opnå, hvad vi vil med Europa.

En dag bliver det lige så naturligt at diskutere, hvordan fælleseuropæiske løsninger kan bidrage til at skabe det samfund, vi ønsker os, som det er at diskutere lokal- og landspolitik. Vi er der ikke endnu, men vi når derhen, hvis vi vil.

I processen har vi alle et ansvar for at afmontere ’ja og nej ’-diskussionen i EU-debatten. Personligt vil jeg i stedet debatten om, hvordan fælleseuropæiske løsninger skal bidrage til at sikre grøn, økonomisk og kulturel velstand i Europa.

Derfor går jeg til valg på:

BÆREDYGTIG VÆKST

Klimaforandringerne er den mest akutte udfordring, vi står over for, og den skal løses i internationalt samarbejde. Mens vi venter på resten af verdenssamfundet, skal europæerne gå forrest.

I kampen mod klimaforandringerne skal vi investere massivt i forskning og grønne tilskud, så det bliver både en økonomisk og en konkurrencemæssig fordel for virksomheder at omlægge til klimavenlig produktion og udvikle fremtidens bæredygtige produkter.

VELSTAND OG SOCIAL SIKKERHED

Når velstanden i ét medlemsland stiger, vokser markedet, og vi bliver alle rigere.

Vi ved, at fleksible og socialt afbalancerede arbejdsmarkeder skaber grobund for holdbar vækst. Hvis lønmodtagere i øst opnår bedre sociale rettigheder, og virksomheder i syd tør ansætte ledige, vokser samhandlen – til alles fordel. Derfor skal en social dimension i det europæiske samarbejde handle om, hvordan vi understøtter medlemslandene i at investere i sociale og fleksible arbejdsmarkedsreformer.

KULTUREL UDVIKLING

Demokratiet styrkes, når hver og en af os oplever, at vi aktivt kan gøre en forskel i fællesskab. I Europa har vi samlet os om demokratiske principper, men vi har til gode at diskutere, hvordan vi sikrer, at de også forankres kulturelt.

Når vi ser modløshed og demokratiske tilbageskridt i flere europæiske lande, er tiden inde til at gøre en indsats for aktivt medborgerskab. Derfor skal vi gå sammen om en fælles kulturpolitik, der forpligtiger medlemslandene til at respektere og støtte civile fællesskaber, sådan at folkeoplysning og foreningsfrihed bliver allemandseje i Europa.

E-mail: mvonjessen@gmail.com

TILLIDSHVERV

Juli 2014 – Juli 2015; Juli 2018 –
Hovedbestyrelsesmedlem, Radikale Venstre