Hanne Roed

''Vi skal være landet, hvor vi på alle måder sætter vindmøller istedet for læ-hegn, når det stormer. Og vi skal turde spille en rolle i og for verden.''

Hanne Roed

Jeg elsker Danmark, fordi vi er lykkedes med at få et samfund præget af tillid, tiltro og høj grad af generel dygtighed. Som frisætter den enkelte til at vælge sit eget liv. Som sørger for at både danne og uddanne myndige borgere til at være aktive medlemmer af samfundet. Sådan skal Danmarks fortsætte. Vi skal være landet, hvor vi på alle måder sætter vindmøller istedet for læ-hegn, når det stormer. Og vi skal turde spille en rolle i og for verden. Også når det gælder flygtninge.

SUNDHED

Vi trænger ganske rigtigt til at styrke sundheden i kommunerne, men det kan vi faktisk allerbedst i samarbejde med Regionerne. Psykiatrien er et område, som bør have særlig opmærksomhed efter årtier med efterslæb i forhold til de fysiske sygdomme.

UDDANNELSE

Vi skal have et samfund, hvor man ikke sparer, men investerer i uddannelse. Lige fra folkeskolen og til de videregående uddannelser. Vi er blevet rige på vores viden og vores evne til at lære, tage ansvar og udvikle nye løsninger. Det skal der ikke spares på.

KULTUR

Mennesker lever med hinanden. Kultur er en vigtig del i at leve og opleve. Er der kun arbejde og pligter, så er det overlevelse. Vi har brug for, at der er fællesskaber, som inspirerer os og fortæller om det at være menneske. Og bare sørger for sjove oplevelser sammen med andre.

OM MIG

Radikal classic, siger mine partifæller. Jeg har masser af uddannelse, men er ikke akademisk i mit syn på verden. Som socialrådgiver synes jeg, at jeg har set både høj og lav i situationer, hvor man havde brug for velfærdssamfundet. Samtidig er jeg social-liberal og mener alle mennesker har brug for at kunne bestemme over eget liv og tage del i samfundet.

Hvad er jeg overodver politiker? Mig i glimt i fuldstændig usorteret rækkefølge: Skal på sommerferie til Frankrig til sommer, elsker Moules Frites med belgisk øl, bor i rækkehus i socialt boligbyggeri, er vild med Marvels superheltefilm, er en glad delemor til tre store børn og en voksen datter. Kulturbruger, madnyder og deraf også at finde på løbebåndet, når jeg husker det.

E-mail: hanne_roed@hotmail.com

OPSTILLET I
Vestjyllands Storkreds
- Holstebrokredsen
- Viborg Vestkredsen

TILLIDSHVERV

- Næstformand for Regionsrådet i Midtjylland, 2018-
- Regionsrådsmedlem i Midtjylland, 2014-
- Hovedbestyrelsesmedlem i Radikale Venstre, 2001-2017.
- Domsmand ved Retten i Aarhus og i Vestre Landsret, 1995-

CV