Henriette Hansen Bødewadt

''Vi skal passe på vores vand, vores klode og hinanden. Vi skal have en grøn omstilling, fordi vores børn fortjener en bedre fremtid.''

Henriette Hansen Bødewadt

Jeg gik ind i politik i 2002, fordi jeg følte jeg simpelthen måtte gøre noget. Jeg var vendt tilbage til Danmark efter 13 år i Tyskland, hvor jeg også er uddannet. Jeg kunne se at de værdier jeg havde været så stolt af, var ved at forsvinde. De svageste i vores samfund blev mistænkeliggjorte, vi blev fremmedfjendske. Vi glemte alt om grøn omstilling og jeg kunne ikke se passiv til.

RENT VAND OG KLIMAKAMP

Vores børn er vores fremtid. Derfor fortjener de også en god fremtid. Vi kan ikke bare overlade en ødelagt verden til dem, hvor vi ikke længere kan drikke vandet fra vandhanen, hvor verdenshavene er fyldt med plastik og hvor vi konstant trues af oversvømmelser. Vi kan hver især gøre noget, ved at vælge miljøvenlige løsninger i hverdagen. Men vi skal også stille højere krav til landbruget og industrien, og det offentlige skal gå foran med et godt eksempel.

UDDANNELSE

Hvis vores børn skal kunne løfte den store opgave, at bære vores fantastiske samfund videre og sikre os alle en god fremtid, så skal vi sørge for at de får den bedste uddannelse. Der er derfor behov for at gøre op med sparekravene på uddannelsesområdet, og tilbageføre de nødvendige ressourcer, vi skal styrke vores uddannelser.
Vores folkeskole skal være den bedste, for alle børn og vi skal sikre mulighed for uddannelse hele livet.

BIER OG BLOMSTER

Vores bier har det rigtig dårligt, både «de tamme» og de vilde. En af årsagerne er selvfølgelig brugen af pesticider, men også endeløse marker af ensartede afgrøder, med deraf manglende biodiversitet. Støtten til Landbruget skal være øremærket grøn omstilling og drift, der skal indføres blomstrende kanter om markerne, der skal sprøjtes langt mindre, helst slet ikke. Stat og kommuner kan så blomstrende planter, som kamille, kornblomst og kornvalmue i grøftekanterne. Udlægge naturområder, hvor græsset ikke konstant bliver slået.

Det er ikke for sent at handle, endnu!

Vores børn er vores fremtid, men hvilken fremtid byder vi vores børn?

OPSTILLET I
Sjællands Storkreds