Ida Auken

''Jeg drømmer om, at vi ranker ryggen og genindtager pladsen som et modigt lille land, der kan være med til at lede verden.''

Ida Auken

Da jeg for første gang gik ind i politik, var det med drømmen om at gøre en forskel for miljøet, klimaet og den jord vi lever på.

I dag er det stadig det samme, som driver mig, men jeg er blevet klogere på, hvor vigtigt det er at have erhvervslivet og resten af samfundet med i den grønne omstilling.

Det skal lykkes. Når mine to drenge er blevet store, vil jeg kunne se dem i øjnene og sige, at min generation har gjort vores bedste.

ET GRØNNERE DANMARK

Det grønne område med klima og miljø er mit hjertebarn. Det er et super vigtigt område, der har stor betydning for, hvordan verden kommer til at se ud i fremtiden. Danmark kan blive landet, der viser vejen til et helt klimavenligt samfund. Vi har før gået forrest som verdens grønne leder. Tænk bare på vores vindmølleeventyr. Danmark har en stor andel i, at havvind i dag er billigere end kulkraft.

Vi skal igen vise vejen. Vi skal have elbilområdet op i et helt andet gear. Vi skal kun have grøn el ud af stikkontakten. Og vi skal genbruge alt affald – fordi affald er en ressource. Det lyder ambitiøst, og det er det også. Hvis vi vil, kan vi gøre det i morgen. Men det kræver, at vi tør.

ET FRIERE DANMARK

Jeg drømmer om et Danmark, der genvinder sit mod og sin selvtillid. Alt for længe har vi ladet Dansk Folkeparti om at definere, hvad det vil sige at være dansk. Vi har ladet danskhedsdebatten handle om flæskesteg og tørklæder. Det danske er blevet defineret negativt.

Vi skal genvinde vores selvtillid og turde stå ved vores kultur og traditioner. Danmark er frisind og fællesskab. Danmark er unge mennesker, der tør tænke selv og sige deres mening. Danmark er landet med de mange vindmøller, der viser vejen til en helt grøn fremtid. Danmark er en del af EU, og der er ingen modsætning mellem at være glad for sit fædreland og varm tilhænger af internationalt samarbejde.

OM MIG

Det bedste jeg ved er at holde fest og have min familie og venner omkring mig. Jeg er mor til to små drenge, Niels og Simon, og gift med Bent Meier Sørensen, der er professor på CBS. Jeg læser gerne bøger, tager i biografen eller teatret og prøver også at finde tid til at dyrke sport som fx landevejscykling om sommeren.

At vi hjemme hos os med to børn har Lego i huset, er nok ikke en overraskelse. Men at jeg har mit eget Lego, er det nok de færreste, der ved. Den kreativitet, der ligger i at bygge med klodserne, sætter jeg stor pris på. Og jeg tror i det hele taget, at det er vigtigt ikke at glemme at lege, selvom man er blevet voksen. Undersøgelse viser, at Lego stimulerer hjernen på 24 forskellige måder. Desuden synes jeg, det er sjovt, at det er en dansk opfindelse. Tænk, at det er danske hoveder, der har opfundet et legetøj, der giver mulighed for så meget fantasi og kreativitet.

Klima-, energi- og forsyningsordfører,
it-, tele- og teknologiordfører.
Formand for klima-, energi- og forsyningsudvalget

E-mail: Ida.auken@ft.dk

PERSONLIG ASSISTENT