Jacob Netteberg

''Jeg er stålsat i kampen for, at børns baggrund ikke må være afgørende for deres fremtid.''

Jacob Netteberg

JEG SIGER JA

Ja til at samle i stedet for at splitte, og ja til medmenneskelighed. Ja til et grønnere Danmark, og ja til Europa. Jeg tror på forpligtende samarbejder, og at Danmark skal leve op til menneskerettigheder, miljøaftaler og flygtningekonventioner. Jeg tror ikke på, at vi alene kan løse hverken klimaudfordringer eller flygtningekriser. Jeg tror ikke på, at vi skal lukke os om os selv. Jeg tror vi skal FREMAD!

INVESTER I FREMTIDEN

Vores vigtigste råstof er hverken er guld, jern eller olie, men derimod vores veluddannede ungdom. Og der skal vi investere! Vi skal prioritere fra daginstitutioner til universiteter. Vi skal styrke vores produktionsskoler, tekniske skoler, efterskoler, lærlingeuddannelser og vores højskoler. Vi skal undervise i iværksætteri og hylde de krøllede hjerner, der har visioner for morgendagen, og give plads til vores børn, så deres kreativitet og mangfoldighed kan udvikle sig – og de kan inspireres af hinanden. Legoklodser, tøjdesign, vandpumper, vindmøller, insulin, robotter, fødevarer og utallige software virksomheder er blot enkelte eksempler på stolte danske virksomheder, som er født af entreprenante danske ideer. Lad disse ideer få lys og luft, ikke mindst hvis de er grønne ideer.

EN GRØN FREMTID

Jeg tror på et giftfrit landbrug og rent drikkevand i hanen. Det er både god økonomi og sund fornuft. Inden for en nær fremtid skal al strøm være grøn - alle biler skal være CO2-fri, og vores byggeri skal være bæredygtigt og cirkulært. Vores landbrug skal omstilles, træer skal plantes, og vores natur skal sikres - for vores, og vores børns skyld.

FÆLLES ANSVAR FOR FLYGTNINGE

Integration er et fælles ansvar, og det er dyrt at lade stå til. Flygtninge, vi har taget imod i Danmark, skal ikke sidde i lejre på overførselsindkomster, men derimod hjælpes til uddannelse og i arbejde, gerne fra dag ét. Til gavn for dem selv, men også for Danmark. Samtidig skal vi leve op til de fælles aftaler, vi også forventer andre nationer lever op til. Og selvfølgelig kan vi tage imod flygtninge - ikke uendelig mange, men dem der har fundet vej hertil, og dem som vi har lovet FN.

Hurra for det fantastisk stærke civilsamfund og de mange frivillige, der gør en formiddabel indsats, men det må aldrig være overladt til tilfældig frivillige at redde menneskers liv og udvikling. Så lad nu mentortimer, praktisk erfaring og rådgivning bakke op om de mange tiltag, de frivillige står for. Måske en del af dem ville have gavn af at blive undervist i momsregler og ATP bidrag istedet for at læse om Gorm den Gamle eller terpe hvem der byggede Rundetårn.

OM MIG

Jeg er en pragmatisk værdikriger. En "ikke-politiker" der både har overlevet kræft, arbejdet både i London og Afrika, undervist og startet egen virksomhed med succes. Jeg er 48 år og bor i et lille hus i Birkerød nord for København med min hund og mine to dejlige børn. Min baggrund har givet mig et personlig indblik i både vores sygehusvæsen, uddannelsessystem, IT-outsourcing og ikke mindst livet som selvstændig.

Jeg arbejder frivilligt med integration af syriske flygtninge, ligesom jeg er mentor for unge iværksættere i socialt belastede boligområder. Som søn af socialrådgivere og en gammel far, der havde været aktiv modstandsmand under besættelsen, har jeg altid været vant til at reagere på social uretfærdighed og sætte handling bag mine ord. Og som iværksætter - og husejer med solceller på taget - med børn i folkeskolen, er jeg ikke parat til at slå blikket ned og knytte næven, men derimod smøge ærmerne op, og række hånden frem, og se fremad!

E-mail: jacob@netteberg.dk

OPSTILLET I
Nordsjællands Storkreds

TILLIDSHVERV

Medlem af Videnskabsetisk Komité, Region H.
Medlem af bestyrelsen Lejerbo, Rudersdal
Medlem af bestyrelsen, Kulturhuset Havarthigaarden, Holte

CV

2013 - idag, Direktør & partner, we know people A/S
2010 - 2012, Online Marketing consultant, DONG Energy
2006 - 2010, Telenor, Digital AD & Content Mng.
2007 - 2008, Frontlab Mauritius, (for Telenor), Digital Art Director
2005 - 2006, Selvstændig Art Director (Surftown, NNIT, Red Barnet, m.fl.)
2003 - 2005, Leo Burnett, Art Director
1999 - 2003, IconMedialab A/S, Creative Manager

1998 - 2006 - skiftende undervisningsroller på designskoler, reklameskolen & højskoler.