Jeanné Vetling

''Jeg drømmer om at 2019 bliver håbet og modets år. Vi skal have samtalen og politikken tilbage på sporet.''

Jeanné Vetling

Jeg er kandidat, fordi jeg gerne vil være med til at skabe muligheder. Muligheder for at alle unge – uanset deres sociale baggrund – får en uddannelse. Muligheder for at de børn og familier, der har brug for en ekstra hjælpende hånd, får den. Muligheder for en god integration. Muligheder for den grønne omstilling. Og muligheder for kreativitet og innovation – for det er det, vi skal leve af i fremtiden.

For at skabe dem, skal vi have politikere, der tør lidt mere, end vores siddende regering gør. Politikere som tør tage nogle hårde, men nødvendige beslutninger. Og især politikere, som ikke lader sig styre af frygt – men af håb, for det er det, vi har brug for nu.

EN GOD BEGYNDELSE

Alle børn fortjener en god start på livet, og det vil jeg sætte mere politisk fokus på. Vi skal støtte de familier, der har brug for det. Vi skal have minimumsnormeringer i daginstitutionerne og sørge for, at folkeskolen er så god, at den igen bliver det logiske første valg.

Det skal ikke være børns sociale baggrund, der afgør deres fremtid og hvilken uddannelse, de tager. Vi bliver nødt til at have et rummeligt uddannelsessystem, og det kan det kun være, hvis der er penge nok. Derfor skal besparelserne på både ungdoms- og videregående uddannelser stoppes.

EN TIDLIG INDSATS OVER FOR KRIMINALITET

Kriminalitet skal straffes, men straf kan ikke stå alene. Vi skal derfor have øget fokus på forebyggelse. For kriminelle begår kriminalitet trods hårdere straffe. Jeg vil arbejde for en tidlig indsats over for unge, der er på vej ud i kriminalitet. Så de, med den rette hjælp og støtte, får et fornuftigt alternativ til den kriminelle løbebane, de er på vej ned af.

INTEGRATION SKAL VISE VEJEN

Jeg har gennem de sidste 10 år arbejdet med integration, og jeg er frustreret over den vej, debatten går. I dag handler det om at ’holde ude’ mere end at ’vise vejen ind’. Og det handler mere om symbolpolitik og kager end reel integration.

Jeg mener, at vi skal have samtalen og politikken tilbage på sporet. Vi skal lære af fortidens fejl, så vi i fremtiden kan integrere bedre. Det gør vi gennem sproget og ved at have forventninger. Vi skal have blandede skoler og forvente, at forældrene deltager aktivt i deres børns hverdag. Vi skal kort sagt droppe berøringsangsten og turde stille krav til alle - uanset hvor de kommer fra.

ANSTÆNDIGE LØSNINGER PÅ VIRKELIGE PROBLEMER

Jeg drømmer om at 2019 bliver håbet og modets år - for 2018 var, politisk set, frygtens år. Beslutninger blev og bliver desværre taget på et fundament af frygt, usikkerhed og fordomme. Det fører til kortsigtede og uholdbare løsninger, som intet løser, men skaber flere problemer.

Derfor håber jeg, vi igen kan mødes på midten og finde ordentlige, anstændige og langtidsholdbare løsninger, som bliver taget på et oplyst grundlag.
Når vi igen får politikere, der leder, kan vi gøre op med den stigende ulighed. Vi kan skabe rammerne for den gode integration, vi kan skabe plads til nye tanker, som kan bringe os fremad - til gavn for os alle.

OM MIG

Jeg er 39 år, gift og mor til to og bor i Herlev. Jeg elsker at læse, og jeg har altid læst mange bøger. Nu er jeg også begyndt at lytte til lydbøger, og det er jeg mindst lige så vild med. Og når jeg virkelig skal koble af, bager jeg brød - det er min måde at afstresse på.

E-mail: jvetling@gmail.com

OPSTILLET I
Københavns Omegns Storkreds
- Rødovrekredsen

TILLIDSHVERV

Bestyrelsesmedlem i Radikale Venstre i Herlev siden 2012
Radikale spidskandidat til kommunalvalget i 2017 i Herlev
Tidl. tillidsrepræsentant og suppleant på to forskellige arbejdspladser.

CV

Uddannet cand.mag. i Indianske Sprog og Kulturer og Lærer i dansk som andetsprog
Jeg har arbejdet som dansklærer siden 2008
Også uddannet rejseleder og kørte rundrejser i bl.a. Mexico, Guatemala og Cuba fra 2004 til 2006