Kathrine Olldag

''Hvorfor bruge tid på symbolpolitik, når klimaet lider, velfærden undergraves og uddannelserne udsultes? Lad os komme i gang med alt det vigtige!''

Kathrine Olldag

Jeg er vokset op i Vestjylland under små kår. Min mor tog som den første i vores familie en videregående uddannelse som skolelærer, så hun kunne forsørge familien. Hun var alene med min bror og mig. Med i posen fra mit barndomshjem fik jeg solide humanistiske værdier, social bevidsthed, en sans for ordentlighed og en udvidet nysgerrighed.

Jeg har været interesseret i samfundsforhold og politik i hele mit liv. I 2015 fik resultatet af folketingsvalget og EU-afstemningen mig op af stolen og ud på gaden.

Jeg var så træt af, at politik i alt for mange år har handlet om alt muligt andet end den virkelighed, jeg oplever. Hvorfor bruger vi så meget tid på symbolpolitik og magtkampe, mens klimaet lider, miljøpolitkken står stille, velfærden i kommunerne undergraves og uddannelserne udsultes?

Lad os komme i gang med alt det vigtige!

DANMARK I BALANCE

Jeg er optaget af ulighed, fordi jeg i mange år på Sjælland har oplevet, hvordan de store strukturreformer midt i nullerne, og den efterfølgende politiske passivitet, har drænet vores region og skabt et Danmark i ubalance. Land- og yderkommunerne efterlades på perronen når væksttoget kører. Vi vil have reel lighed i sundhed, uddannelse og velfærd!

ET GRØNNERE DANMARK

Jeg er dybt optaget af at give et grønnere samfund videre til de kommende generationer. Derfor skal vi handle nu! Vi har sat et ambitiøst mål om at reducere Danmarks belastning af klimaet med 55 procent inden 2030. Målet nås gennem fire indsatsområder, der reformerer vores energiforsyning, vores transport, vores landbrug og vores affaldshåndtering. Vi vil gerne indhente virkeligheden, inden den indhenter os, så lad os komme i gang.

Virkeligheden kalder på en ny politik!

ET FRIERE DANMARK

I mit Danmark kan man selv vælge, hvilket tøj man vil gå i, eller om man vil have svinekød eller quinoa. Danskhed defineres netop af friheden til at vælge.
Mit Danmark er fuld af ressourcer. Den slags vi har mellem ørene. Den slags ressourcer, der kun kan lade sig gøre, fordi vi har et af verdens bedste uddannelsessystemer.
Mit Danmark er ikke bange for resten af verden. Vi kan godt rumme både at være borgere i EU og i Danmark på én gang.
Mit Danmark står sammen i solidaritet. Vi kæmper mod ulighed og passer på hinanden, når vi har det svært. Vi fordeler goderne, så alle får de samme muligheder og samme omsorg.

I mit Danmark står vi sammen. Vi retter opmærksomheden mod de virkelige problemer vi har, i stedet for at give "de andre" skylden for alt, hvad der er galt. Vi kæmper ikke mod hinanden, men mod problemet. For kun sammen kommer vi fremad.

E-mail: kathrine.olldag@ft.dk

OPSTILLET I
Sjællands Storkreds
- Holbækkredsen
- Ringstedkredsen
- Vordingborgkredsen

TILLIDSHVERV

2018 - d.d. Formand for styregruppen, Radikale Venstres dialogforum for kunst og kultur.
2018 - d.d. Næstformand Radikale Venstre Regions- og Storkreds Sjælland
2016 – d.d. Næstformand i bestyrelsen for STARS (det regionale spillested STARS i Vordingborg)
2016 – dd Kommunernes repræsentant i uddannelsesudvalget for Ba. Leisure Management UC Absalon
2011 – 2013 Initiativtager og aktivitetsleder for Vågetjenesten, under Røde Kors, Møn.

CV

2018 - d.d. Formidlingsansvarlig Holmegaard Værk, Museum Sydøstdanmark
2012 – 2018 Leder af Talentskolen, Næstved
2010 – 2012 Konstitueret leder af kulturhus (barselsvikariat) i Guldborgsund Kommune
2008 – 2010 Kulturkonsulent Guldborgsund Kommune
2006 – 2008 Lektor i billedkunst ved PH Absalon Læreruddannelsen Vordingborg.
2002 – 2006 Adjunkt i billedkunst ved PH Absalon Læreruddannelsen Vordingborg.
1998 – 1999 Efterskolelærer på Bramming Idrætsefterskole.
1993 – 1995 Efterskolelærer på Eriksminde Efterskole.