Nanna Dreyer Nørholm

''Danmark skal være et foregangsland for bæredygtig levevis - også i forhold til vores måde at være medmennesker på.''

Nanna Dreyer Nørholm

Jeg ved ufattelig meget om affald. Fordi jeg i mange år har beskæftiget mig med at udvikle teknologier og systemer til at udnytte affald bedre og til at reducere produktionen af affald.

Jeg er gået ind i politik fordi jeg synes, at jeg har en rigtig god ballast i forhold til at kunne gøre en positiv forskel for Danmark. Især i forhold til vores miljø og vores erhvervsliv, da jeg har deltaget i mange forskellige projekter og initiativer med mange og vidt forskellige aktører.

At bidrage til et Danmark med et rummeligt og anstændigt menneskesyn er en hjertesag for mig - vi skal se og tro på ressourcen i hvert eneste menneske.

ET BÆREDYGTIGT DANMARK

Vi skal sætte hårdt ind på at holde vores kredsløb sunde. Vi skal etablere systemer og skabe designs, der sikrer, at vi kan genbruge værdifulde råvarer igen og igen.

Virksomheder skal støttes i bæredygtige produktionsformer og forretningsmodeller af hensyn til deres langsigtede overlevelse. Vi skal nemlig gå fra den lineære økonomi til den cirkulære, for det er sådan Danmark bliver ved med at være stærk, når vi nu er et land uden mange råvarer.

ET RUMMELIGT DANMARK

Jeg tror, at principperne i vores grundlov om retfærdighed solidaritet og ligeværd er en væsentlig årsag til, at vi flere gange er kåret som verdens lykkeligste land. Det gør at alle har mulighed for at udfolde sig, og at modpolerne ikke bliver så store. Og jeg vil kæmpe for, at vi bliver ved med at behandle alle mennesker med samme respekt og give alle samme muligheder – uanset hudfarve og postnummer.

Det er meget vigtigt for mig, at vi opfører os som et anstændigt og rummeligt folk. Vi skal hjælpe mennesker på flugt, og vi kan rumme så meget mere, end vi gør nu. Vi skal tage vores andel af kvoteflygtninge, og vi skal lære at betragte vores nye danskere som en velkommen gave til udvikling af vores land. Vi skal arbejde på en fælles europæisk løsning på migrantproblematikken, der gør, at vi ikke svigter vores sydeuropæiske naboer. Vi har nemlig brug for et stærkt EU.

OM MIG

Jeg er 52 år og har egen virksomhed med rådgivning om cirkulær økonomi og innovation. Jeg bor med min mand – der også er selvstændig – og tre børn i en landsby ved Fredericia. Jeg vokset op på landet mellem Ribe og Esbjerg og har læst i Odense.

E-mail: nannanorholm@gmail.com

OPSTILLET I
Sydjyllands Storkreds
- Esbjerg Bykredsen
- Fredericiakredsen

TILLIDSHVERV

Medlem af Radikale Venstres hovedbestyrelse
Bestyrelsesmedlem i Fredericia Fjernvarme
Repræsentantskabsmedlem i forsyningsselskabet EWII

CV

Jeg ved rigtig meget om teknologiudvikling, affald og genbrug, projektudvikling, cirkulær økonomi, innovation og forretningsudvikling.

Uddannet teknikumingeniør (energi, mekanik) ved SDU
Master i Ledelse og Innovation i Komplekse Systemer (AU/CBS)

Ansættelser: DONG Energy, Teknologisk Institut, Kolding Kommune, Kommunekemi og i eget firma.