Rasmus Helveg Petersen

''Med lokalt afsæt vil jeg arbejde landspolitisk på at skabe et grønnere Danmark, der hænger sammen socialt.''

Rasmus Helveg Petersen

MERE GRØN HANDLING

Klimaet er min største bekymring. Men jeg er samtidig optimist. Vi KAN forhindre klimakatastrofen. Danmark skal gå forrest, ikke bare med vindmøller, men også indenfor landbrug og transport. Når vi går forrest, udvikler vi de tekniske løsninger, der skal til, for at vi kan leve uden at forurene – ligesom vi gjorde med vindmøllerne. Vi kan som frontløber hjælpe andre lande i en grønnere retning. Til gavn for os selv. Men vi skal turde at gå forrest.

ALLE SKAL MED I FÆLLESSKABET

Når regeringen bekymrer sig om sammenhængskraften i Danmark, handler det altid om udlændinge. Jeg mener, at vi skal være lige så opmærksomme på de danskere, som står på kanten af samfundet. Der er behov for at genopfinde socialpolitikken og se på det enkelte menneskes evner og kompetencer til at indgå i fællesskabet. Vi skal gøre op med det ensidige fokus på at skære i ydelser for at få folk i arbejde. Det gælder for danskere såvel som for udlændinge.

EUROPA ER TIL GAVN FOR DANMARK

EU er til gavn for Danmark. Vi har som et lille land meget mere at have sagt i verden som medlem af EU, end vi ville have alene. Når det gælder klima, miljø og arbejdstagerrettigheder, er hele verden blevet et bedre sted på grund af EU. Derfor skal vi passe på EU, og ikke sætte det hele over styr i eksperimenter – som man har gjort det i England, og som Dansk Folkeparti gerne vil herhjemme.

MIT POLTITISKE KOMPAS

Med udgangspunkt på Fyn vil jeg arbejde for et grønnere Danmark, der hænger sammen socialt. Jeg er vant til at samarbejde, også med mine modstandere, og søger altid indsigt og veje fremad. Mit politiske kompas styrer efter humanisme, miljø, orden i økonomien og samarbejde hen over midten. Jeg er journalist, med en fortid hos bl.a. Berlingske, JP og Information. Jeg er tidligere klima- og energiminister og har været direktør i DIPD, der arbejder med at udbrede demokrati i fattige lande.

Socialordfører, fiskeriordfører, landdistriktsordfører

E-mail: rasmus.helveg.petersen@ft.dk